Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-08, 16:48   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal Oslo kommune gi en halv milliard til rikinger eller bruke dem på masseidrett

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg er veldig uenig med bina. Det finnes mellomting mellom å selge den for én krone og selge den bolighaier. Det er uansett kommunen som bestemmer hva som skal/kan bygges der i form av reguleringsplaner, og det hadde ikke vært noe problem å selge tomten på det åpne markedet med tilsvarende bindinger som Vålerenga har fått. At de ville fått 500 millioner for den er bare tull. Jeg tror også anslagene på 100-160 millioner er i meste laget, men kommunen har et ansvar for å ta vare på sine inntekter. Å gi bort en tomt de kunne ha tjent masse penger på er helt bak mål.

Nja, njo. Kommunene skal ikke BARE drive etter markedsprinsipper og bedriftsøkonomi. De skal også ivareta innbyggerne, selv i de tilfeller der innbyggerne i seg selv er ulønnsomme.

De fleste kommuner benytter seg av utbyggingsavtaler, hvor de stiller krav til utbyggerne. Men dette er og blir hestehandel. Ja, du får bygge boligfeltet ditt og kjøpesenteret, til gjengjeld vil vi ha ny gang- og sykkelveg, barnehage og støyskjerming. Jo flere krav kommunen stiller (og ikke er villige til å fire på), jo lavere blir også verdien av tomta. Et tomt som kan brukes akkurat som kjøper ønsker er svært verdifull. Men en tomt som er begrenset på alle bauger og kanter, og hvor man skal anlegge turstier og barnehager og karpedammer har en langt lavere verdi.

Hvordan skulle Oslo kommune realisert dette området på egenhånd? Og neste spørsmål blir - hvorfor skulle de realisert det på egenhånd? Hvorfor ikke la private slippe til, gi dem en skikkelig god deal, og få noe igjen? Et idrettsanlegg i denne skala er langt lettere å forene med gode områder for allmennheten enn boligprosjekter.

Kommunen har sånn sett mange hensyn å ta, og jeg personlig tror ikke dette er det dummeste Oslo kommune har gjort. Jeg tror at dette vil bli et solid løft for bydelen spesielt, men også for hele byen. Til nå har hver eneste ledige hjørnetomt og hver eneste lille grønne lunge man kunne avse vært tettet igjen med boligkomplekser. Det bygges og graves sånn i Oslo at det ser ut som om det ikke finnes grenser. Jeg syns det er et modig valg av Oslo kommune å gå inn for dette anlegget, og jeg tror også at en så solid aktør bak (og som også vil ønske å ha et godt renomme) vil gjøre at man får realisert prosjektet, og jeg er overbevist om at det blir et pluss for veldig mange flere enn Vålerenga.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:35.