|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?
Nettopp, det var derfor jeg var nysgjerrig på hva Kristin mente, som åpenbart hadde en videre definisjon. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg heller vel mer mot Binas definisjon. Jeg synes det blir for enkelt å si at en som er for likestilling er feminist, selv om dette kanskje ikke kommer til uttrykk i hverdagen. I så fall er jo de aller, aller fleste nordmenn feminister, for det er ikke mange som ville svart "nei" på spørsmål om de er for likestilling. Jeg vil for eksempel aldri finne på å kalle faren min feminist, selv om han er for likestilling. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Hva er det å jobbe for likestilling? Jeg gjør jo ikke det, men i svært mange av mine handlinger er jeg jo likevel med på å bygge opp under et mer likestilt samfunn. Derfor er jeg feminist. |
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Det at familien har samme navn har for meg ikke bare å gjøre med tilknytning, men det har også et praktisk aspekt.
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Jeg hører noen si det, jeg personlig har aldri opplevd at det har vært upraktisk på noe som helst vis. Verken som et barn med to etternavn eller som mor til et barn med to etternavn.
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Jeg tror nok stort sett man må definere det selv. Altså på seg selv. Hvis du føler at du er feminist, fordi du gjennom handlinger bygger opp under et likestilt samfunn, så må du jo gjerne kalle det feminist. Mens jeg for min del ikke føler meg som, oppfatter meg selv, eller vil kalle meg for feminist. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
saftig
|
Jeg argumeterer på samme måte. Hadde han hett Hansen eller Olsen ville jeg aldri tatt hans navn, men hans (og nå mitt) etternavn er knyttet til slektsgården som han har odel i. Derfor var det riktig for meg å velge hans navn fremfor at han byttet til mitt - som min bestefar fant på. Det lå også noe symbolsk i det å bryte med min fars navn, å ikke bringe det videre.
|
![]() |
| Emneord |
| etternavn, feminisme |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|