Sv: Bytter feminister etternavn?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Jeg ser at Polyanna fniser altså, samtidig synes jeg det er litt rart å sammenligne folks engasjement i forhold til å endre på en tradisjon som likestillingsmessig er ugrei, og det å bli tvunget til å bytte navn av sin partner.
Jeg kjenner at jeg synes det er ugreit at DU har bestemt at denne tradisjonen er likestillingsmessig ugrei og presenterer det som et faktum. Jeg synes ikke tradisjonen er noe problem i det hele tatt.
Opprinnelig lagt inn av bønna, her.
Men kun "jeg vil at vi skal hete det samme" som grunn for navneskiftet, vitner om at de synes det er mer naturlig å ta mannens navn, enn at mannen tar deres. Det burde være like vanlig at mannen skifter navn om det er det viktigste. Nå vet jeg ikke om det er noen "sånne" i denne tråden; men at de eksisterer i monn, det er jeg helt sikker på.
Nuvel, hvis det nå var sånn at jeg var den eneste av oss to som var opptatt av at alle skulle hete det samme, så ble det vel opp til meg å bytte da. Hvis han derimot var like opptatt av det, så måtte det forhandlinger til.
Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.
Man kan derimot gi mellomnavnet videre som mellomnavn. Det har vi gjort, med det som resultat at min bestemors pikenavn lever i beste velgående, mens min bestefars og fars etternavn er bortevekk.
Sånn er det her også faktisk. Farmors pikenavn er med ennå.