Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forslag til overraskelse på 10 års bryllupsdag? + trenger vintips!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 02:35   #1
TBM
Passiv

Standard

Sv: Forslag til overraskelse på 10 års bryllupsdag? + trenger vintips!

Vin kun for å drikkes - når vi kommer hjem fra restaurant - men jeg tenker å ordne med litt god ost, blant annet manchego som han har vært stor fan av siden vi oppdaget den i Spania for ti år siden.

Jeg liker mange forskjellige viner men har drukket mye italiensk de siste årene.

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 02:36   #2
TBM
Passiv

Standard

En ting til - tenkte jeg kunne kjøpe vin i gave også - vin som kan lagres noen år. Har du noen tips til det og?

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 16:25   #3
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

En ting til - tenkte jeg kunne kjøpe vin i gave også - vin som kan lagres noen år. Har du noen tips til det og?

Hva med å finne en årgang fra 1998 (om det finnes da), som kan lagres til 20 års dagen deres?

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 09:59   #4
Nebbia
Passiv

Standard

Vin kun for å drikkes - når vi kommer hjem fra restaurant - men jeg tenker å ordne med litt god ost, blant annet manchego som han har vært stor fan av siden vi oppdaget den i Spania for ti år siden.

Jeg liker mange forskjellige viner men har drukket mye italiensk de siste årene.

Jeg foretrekker fruktige viner når det ikke skal serveres så mye mat til. Hvis du liker italienske viner, er det vanskelig å komme utenom Amarone. Det er definisjonen av vino da meditazione. Av de som er tilgjengelig overalt, synes jeg Masi, Il Sestante og Santa Sofia er de beste. Sjekk årgang - hvis noen av dem finnes i 2004-årgang, er det en sikker vinner.

Hvis du vil prøve noe annet, så synes jeg Côte-Rôtie fra Guigal er en fantastisk vin. Nå har prisen på denne steget ganske mye de siste 2-3 årene, men jeg synes den fremdeles er verd et kjøp. Den kan drikkes nå, men er også en lagringskandidat.

Av italienske lagringsobjekter, er Barolo og Barbaresco opplagte kandidater. Polet hadde dette som fokusområde for halvannet år siden, og utvalget er fremdeles veldig bra mange steder. Nesten alle flaskene som ble introdusert da var fra den fantastiske 2001-årgangen, som gjerne kan ligge i 10 år. Lagringsdyktige er også de nevnte Amaronene. De er aldeles praktfulle som unge, men utvikler seg til å bli en helt annen (men minst like flott) vin, når de får 10 år ekstra på nakken.

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 10:34   #5
TBM
Passiv

Standard

Tusen takk for svar - jeg prøver den franske og hvis ikke så finner jeg en av de anbefalte Amaronene. Har drukket noen flasker Amarone før, men har aldri lagt merke til navnene...

B og B - vinene skal også sjekkes ut.

Takk!

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 10:38   #6
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Av italienske lagringsobjekter, er Barolo og Barbaresco opplagte kandidater. Polet hadde dette som fokusområde for halvannet år siden, og utvalget er fremdeles veldig bra mange steder. Nesten alle flaskene som ble introdusert da var fra den fantastiske 2001-årgangen, som gjerne kan ligge i 10 år. Lagringsdyktige er også de nevnte Amaronene. De er aldeles praktfulle som unge, men utvikler seg til å bli en helt annen (men minst like flott) vin, når de får 10 år ekstra på nakken.

Hmmm... det finnes jo bøttevis av ulike viner som heter noe med Barolo og Barbaresco. Hvis jeg spør på polet etter viner fra 2001 kan det kanskje ikke gå galt?

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 10:42   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen vin- eller gavetips herfra, dessverre - jeg ville bare si at det var hyggelig å høre at dere har funnet sammen igjen. Klart det kan vare! Vi feirer også 10 års bryllupsdag i sommer , og lurer på å bruke Eurobonuspoeng til å ta en helg utenlands.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 11:12   #8
Nebbia
Passiv

Standard

Hmmm... det finnes jo bøttevis av ulike viner som heter noe med Barolo og Barbaresco. Hvis jeg spør på polet etter viner fra 2001 kan det kanskje ikke gå galt?

Nja, du kan sikkert trå feil, men jeg har ingen polliste tilgjengelig og polets hjemmesider indikerer ikke hvilke viner som finnes på alle pol. Personlige favoritter er Tenuta la Volta Cabutto, Moccagatta, Produttori del Barbaresco, Prunotto, Cascina Cucco, Pelissero, Rocche Costamagna, San Biagio og Michele Chiarlo - for å nevne noen.

Noen av disse burde absolutt være til stede på et fullsortimentspol. 2001 (og forsåvidt også 1999), er så gode årganger at det skal mye til å lage dårlig vin. Men de kan variere ganske mye i stil. Noen er ganske tunge, andre igjen er elegante. Mine favoritter heller mer mot den elegante siden med diskret eikebruk.

Det samme kan også sies om Côte-Rôtie til Guigal. Utrolig elegant og diskret til å være laget av syrah. Denne presser seg nok inn på topp 5 av alle viner jeg har drukket.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.