Sv: Å bo en periode i USA
Da fortsetter jeg litt til. Jeg har bodd i California i nesten 7 år, men litt lengre sør. (LA). California har et veldig behagelig klima, så jeg ser mange fordeler ved å ha små barn der, mindre påkledning og mindre styr for å komme seg ut.
Språkmessig tror jeg ikke at noen vil tape på et halvår ute. Vår lille har jo aldri bodd i Norge, men hun bruker ord på 3 språk, og snakker 2 av de veldig godt til tross for sine 2 år. Klart hun blander språkene innimellom, men det vil jo gå seg til. Hun har gått i engelskspråklig barnehage 3 dager i uken nå i vår, og jeg var litt spent på hvordan det ville gå med språket, men det gikk seg til i løpet av 2 uker.
Både Boston og SF har, som Glitter sier, norske miljøer. De har også expat-miljøer generelt. Grunnen til at jeg fremhever norske og expat-miljøer er at det kun er snakk om et halvt år, og at det er mye lettere å komme i kontakt med folk raskt i expatmiljøer enn blandt lokale.
Jeg kviet meg selv for å gå på coffee mornings eller playdates, og var generelt ganske så fordomsfull mot hjemmeværende expatmødre. Heldigvis viste det seg at blandt alle de hjemmeværende froskene jeg kysset så var det også noen fantastiske mennesker i samme situasjon som meg selv, og som jeg kunne snakke med om andre ting en bæsj og soverutiner. Poenget mitt er at det kan bli ensomt å være hjemmeværende ute under et slik opphold, og det er dessverre ingen som banker på døra di og spør om man skal være venner. Man er nødt til å oppsøke steder der man kan få kontakt med andre, men om man gjør researchen sin og tar skrittet så går det også som regel fint.
Jeg kan bare gi råd basert på mine erfaringer. Om dere gjør dette er jeg sikker på at det blir en fin erfaring, samtidig som jeg også skjønner det godt om du velger å ha permisjonen hjemme med venner og familie rundt deg.