Sv: "Perfekte mødre"
For det første så tror jeg ikke den perfekte mor eller far finnes, vi vil alle trå feil i forbindelse med foreldrerollen.
Det er få ting som gir meg mer skeptisk i diskusjoner som har med de valgene vi tar for våre barn og barneoppdragelse enn uttalelser som ligner på; ”en hver mor er da i stand til å vurdere hva som er best for sitt barn!”
Jeg møter daglig eksempler på at dette ikke stemmer. Greit nok er det de mest ekstreme tilfeller av mødre og fedre som ikke mestrer foreldrerollen, men uansett mener også disse foreldrene at de vet hva som er best for sine barn.
Jeg er usikker på at man skal bestrebe å vær en perfekt foreldre. Bestreber man det perfekte tror jeg at man vil mislykkes og det gir ingen god følelse. Jeg tenker allikevel at vi som foreldre bør bestrebe å være gode foreldre. I det legger jeg for eksempel at man prøver å nyttegjøre seg av den kunnskapen fagfolk har (leger, kostholdseksperter, pedagoger, psykologer, fysioterapeuter og lignende). I en god del tilfeller er det uforsvarlig å ikke følge de anbefalingene som er gitt.
|