Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Men altså, bensinprisene påvirker alt i transportetappelandet Norge. Vi må ikke se oss blinde på 60 åringer i store suver som sutrer over å måtte ut med 100 kr mer pr kjøretur. Det er faktiske utfordringer i dette landet som andre land ikke har, og det er utforming og geografi Jeg jobbet så utrolig mye med dette på 90-tallet da bredbåndsutbyggingen skjøt fart. Sammenlignet med datterselskap i Danmark brukte vårt selskap utrolig mye mer penger på de samme utvidelsene av nettet uten å nå en brøkdel av det folketallet vårt naboland gjorde.
Det er ingen tvil om at enkelte bedrifter, gjerne de som eksporterer eller har langtidskontrakter på logistikk vil gå konkurs hvis drivstoggutgiften går mye opp nå. For å toppe utfordringene er krona rekordsterk og renta høynet en god del. Det står et betydlig antall arbeidsplasser i fare med en pris på 18 kr literen. På den annen side vil jo en stigning i arbeidsledigheten få renta ned, hvis ting henger sammen som det pleier, og da vil det jo være godt for noe
Jeg sitter ikke med noen fasit på utfordingene, men jeg etterlyser litt vilje til å se på hvordan disse tingene henger sammen og mulige støtteløsninger (hvertfall for næringene) i en tøffere periode.
|