Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Fargete juletrelys?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-06, 21:55   #1
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fargete juletrelys?

Ja, fargede lys på juletreet inne og i utendørsdekorasjonene er DØDSHARRY. Drit Harry. Rett og slett. Likeledes fiberoptiske juletrær som gløder i alle fargespektre.

Derfor har jeg det!

Vi har det veldig klassisk og konservativt hjemme.

Synes det derfor er så ufattelig deilig å kunne være litt annerledes enn alle våre überstreite, tradisjonelle konservative venner med ensfargede hvite trær og minimalistisk julepynt a la én kule i vinduet. Bare ansiktsutrykket når de ser det blinkende lysteppet foran verandadøren, eller det innrammede bildet med blinkende fargede lys rundt, eller det fiberoptiske juletreet som surrer og går på pianoet. "Eeeh - så... fint dere har det - så.... ORIGINALT liksom" Min søster stønnet "Det er som å feire julen i Las Vegas!"

Det er rett og slett litt statement å "ta den helt ut" i julen. Tørre å være annerledes. Og ungene (det er jo barnas tid, julefeiringen, er det ikke?) elsker jo pynten vår. Og på treet vårt er det alltid plass til julegavene fra fadderbarn som har vært på julegaveverksted; intet er for tacky eller øgly for vårt tre!

Pent? Nei, ikke veldig Men vi har det da så pent til hverdags. Og vi har stearinlys på treet, og det blir helt nyyydelig bare man drar ut alle stikkontaktene.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:09   #2
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja, fargede lys på juletreet inne og i utendørsdekorasjonene er DØDSHARRY. Drit Harry. Rett og slett. Likeledes fiberoptiske juletrær som gløder i alle fargespektre.

Derfor har jeg det!

Vi har det veldig klassisk og konservativt hjemme.

Synes det derfor er så ufattelig deilig å kunne være litt annerledes enn alle våre überstreite, tradisjonelle konservative venner med ensfargede hvite trær og minimalistisk julepynt a la én kule i vinduet. Bare ansiktsutrykket når de ser det blinkende lysteppet foran verandadøren, eller det innrammede bildet med blinkende fargede lys rundt, eller det fiberoptiske juletreet som surrer og går på pianoet. "Eeeh - så... fint dere har det - så.... ORIGINALT liksom" Min søster stønnet "Det er som å feire julen i Las Vegas!"

Det er rett og slett litt statement å "ta den helt ut" i julen. Tørre å være annerledes. Og ungene (det er jo barnas tid, julefeiringen, er det ikke?) elsker jo pynten vår. Og på treet vårt er det alltid plass til julegavene fra fadderbarn som har vært på julegaveverksted; intet er for tacky eller øgly for vårt tre!

Pent? Nei, ikke veldig Men vi har det da så pent til hverdags. Og vi har stearinlys på treet, og det blir helt nyyydelig bare man drar ut alle stikkontaktene.

Min far fortalte at de hadde levende stearinlys på juletreet, de elektriske var ikke oppfunnet da han var liten. Heldigvis var bestefar brannmann.

Gammel 13-11-06, 23:33   #3
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg har alltid hatt et tre med kuler i to farger og vanlige hvite lys og ikke glitter, men sølvtråder. Men regner med at det blir en del hjemmelaget pynt også i år... Storesøster elsker for tiden å tegne, klippe og lime...

Men fargede lys kommer ikke innenfor hageporten her. Niks!

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 00:13   #4
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi har akkurat kjøpt nye juletrelys, konservative hvite. Vi skulle kjøpe nye i fjor, men kom ikke på det før 22. og da var det kun fargede å oppdrive ... Vi limte/teipet/surret sammen det festet som var ødelagt og brukte det. Farmor og farfar hadde farget lys på treet, og jeg syntes det var veldig eksotisk.

Vi kjører som regel til mine foreldre i romjulen, og på de 50 milene kan dere tro vi ser mange dekorerte hjem. Underholdende, ja ...

Naboene må gjerne ha Jesusbarnet i glass med lys i i hagen, blinkende reinsdyr og masse lys i alle regnbuens farger, men det er ikke noe for meg!

Gammel 14-11-06, 10:32   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant å se at noen lever så inne i sin egen boble, at de ikke tror det finnes klasser i Norge. det er nemlig stor forskjell åp folk, og den henger sammen med sosial bakgrunn i veldig mange tilfeller. Har foreldrene lav utdanning, er det stor sannsynlighet for at barna heller ikke tar høyere utdanning. Selv om mulighetene ligger der, så kjenner de ikke til det, de har ikke ressurser og kunnskap til å ta i bruk mulighetene. Det er også store klassebaserte livstilsforskjeller.

I Oslo er det ti års forskjell i forventet levealder fra øst til vest. På østkanten har snittet lavere utdanning, lavere inntekt, dårligere helse, spiser mer usunt og er feitere enn på vestkanten. Østkanten er mer forurenset, barna deltar mindre i ulike fritidsaktiviteter og folk har dårligere tilknytning til arbeidslivet. Dette er ikke bare den enkeltes problem, det er et strulturelt problem.

Sosialt nedarvede forskjeller gjør seg gjeldende innenfor barnevern, rus, psykiatri, kriminalitet og hvordan den enkelte er i stand til å nyttiggjøre seg de mulighetene som samfunnet kan gi den enkelte. Det er ikke bare å "ta seg sammen" når du ikke vet om noe annet.

Gammel 14-11-06, 10:49   #6
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kjedelig i utendørspyntingen min. Krans på døren og hvite lys på tujaen. Jeg har heller ikke fargede lys på treet, for det er jeg ikke vant med hjemmefra.

Men jeg syns ikke det er harry med fargede lys, eller overdådig utendørspynting. Jeg syns det er festlig, og jeg blir glad og julete av all pyntingen rundt meg i adventstiden. En grøssen og kald vandring til bussen blir 1000% bedre av å se på juletrær og adventsstaker og blinkende lys.

I naboblokken til en venninne er det noen som har blinkende girlandere rundt vinduet, og disse blinker i utakt med lysene på juletreet. Det er ikke jul før vi har tatt en sveip oppom der for å forsikre oss om at tingenes tilstand er uforandret

Gammel 14-11-06, 17:15   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Interessant å se at noen lever så inne i sin egen boble, at de ikke tror det finnes klasser i Norge. det er nemlig stor forskjell åp folk, og den henger sammen med sosial bakgrunn i veldig mange tilfeller. Har foreldrene lav utdanning, er det stor sannsynlighet for at barna heller ikke tar høyere utdanning. Selv om mulighetene ligger der, så kjenner de ikke til det, de har ikke ressurser og kunnskap til å ta i bruk mulighetene. Det er også store klassebaserte livstilsforskjeller.

Jeg er sikker stokk dom. Jeg har vokst opp med foreldre som ikke hadde høyere utdannelse. Jeg var den første i slekta som var russ og som tok høyere utdannelse. Da jeg var barn måtte mamma alltid regne over handlekurven før kassen og det var ikke vanlig at vi la ting tilbake i hyllene.

Jeg har faktisk aldri tenkt på at vi skulle være lavere ned på rangstigen av den grunn og føler meg ikke det spøtt annerledes nå som jeg har høyskoleutdannelse og god økonomi.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:25   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg er sikker stokk dom. Jeg har vokst opp med foreldre som ikke hadde høyere utdannelse. Jeg var den første i slekta som var russ og som tok høyere utdannelse. Da jeg var barn måtte mamma alltid regne over handlekurven før kassen og det var ikke vanlig at vi la ting tilbake i hyllene.

Jeg har faktisk aldri tenkt på at vi skulle være lavere ned på rangstigen av den grunn og føler meg ikke det spøtt annerledes nå som jeg har høyskoleutdannelse og god økonomi.

Ingen har snakket om lavere rangstige. Å ha høy eller lav økonomisk eller sosial kapital er helt uvesentlig i fht evt rangstiger eller menneskeverd. Det er bare et skjema som er utviklet av Pierre Bourdieu i forbindelse med hans avhandling omkring smak som heter "Distinksjonen" og som i korthet handler om hva vi liker og hvorfor, hvordan smak styres av bakgrunn, og hvordan man forsøker å ligne dem man ser opp til eller ønsker å identifesere seg med.

Feks, ta den minimalistiske stilen når det gjelder boliginnredning. Trendsetterne, de med penger og stil, de omfavnet denne stilen for ti år siden, da alle andre hadde knallfarger, furu og mønstrete pynteborder. En stund etter kom de som skjønte at dette var det nye "it" og som hadde penger til å herme etter stilen, men som ikke skjønte av seg selv at dette var kult. deretter kom de som skjønte det og hadde gjort det lenge, men som måtte vente til de fikk råd eller at IKEA kopierte trenden. Tilslutt kom de som egentlgi hverken hadde skjønt hva som var stilen eller hadde råd, men de så at alle andre hadde kaffelattefarge på veggene, og syntes omsider, ti år etter trendsetterne, at dette var kult. I mellomtiden har trendsetterne hatt shabby chic stil hjemme hos seg og nå har de bollywood- og barokkinspirert maksimalisme.

At du har tatt høyere utdanning til tross for at foreldrene dine ikke har det, skyldes et forholdsvis velfungerende sosialdemokrati, som gir folk muligheten, uansett bakgrunn. Hadde utdanningen kostet penger, ville du neppe hatt råd, ikke sant? da har du fått itdanning på tross av lav økonomisk kapital. At du har hatt lyst og kanskje fått moralsk støtte av foreldrene dine, betyr antagelig at det er høy kulturell kapital i det hjemmet du kommer fra. See?

Gammel 26-12-06, 00:01   #9
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Min far fortalte at de hadde levende stearinlys på juletreet, de elektriske var ikke oppfunnet da han var liten. Heldigvis var bestefar brannmann.

Samme her

For den del så har vi fargete lys. Det hører visst slekta til det

Harry ja ja.....så er jeg vel det. Bor like ved svenskegrensen så hva kan man vente.... Men jeg har kun lys på juletreet og det er bittesmå pærer. Ute har vi ikke noen belysning. Vi har til og med investert i kunstig juletre (i fjor). Vi har en veldig liten stue og det var godt å slippe å tråkke i granbar.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 00:13   #10
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Samme her

For den del så har vi fargete lys. Det hører visst slekta til det

Harry ja ja.....så er jeg vel det. Bor like ved svenskegrensen så hva kan man vente.... Men jeg har kun lys på juletreet og det er bittesmå pærer. Ute har vi ikke noen belysning. Vi har til og med investert i kunstig juletre (i fjor). Vi har en veldig liten stue og det var godt å slippe å tråkke i granbar.

Vi har til og med farget utebelysning. De gamle hvite lysrørene fra i fjor sloknet. Det eneste de hadde igjen var med farger. Jeg var litt skeptisk, men de er fine og beveger seg ikke.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.