Sv: Skikk og bruk på søndager
Det er greit å vite hva loven sier om helligdagsfreden:
§ 3. Helligdagsfred
På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.
Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.
http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html#3
Så lenge naboene tar hensyn til hverandre, som vi gjør i nabolaget mitt, så må de gjerne dra igang gressklipperen på søndag så mye de vil for meg.
Jeg bor rett ved trafikkert vei og blir ikke nevneverdig plaget om naboene klipper gresset. Motorsag og vedkløyver tror jeg ikke noen har brukt på helligdager her. Det er mer av hensyn til naboene enn at naboene reagerer negativt, tror jeg.
Alle diskusjoner om klesvask ute på søndager, syns jeg er bare tåpelig. Jeg henger svært sjelden ut klær på søndag. Ikke fordi jeg syns det er sjenerende, men fordi jeg vil ha fri fra husarbeide i helgene. Om naboene henger ut klær på søndager, vet jeg ikke. Det interesserer meg ikke.
|