Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-08, 20:15   #1
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)

Synes ikke det er greit. Det får være opp til de pårørende å avgjøre. Vi sa nei når sykehuset spurte oss om dette da Nicholas døde.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 20:23   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt greit. Så lenge man kan si nei, ser jeg ikke problemet. Da kan de som har personlige, religisøse eller "bare ikke vil" si nei.

Problemet med organdonasjon er vel at det er en stor gruppe som ikke har så sterke følelser om det. Jeg for min del kan godt donere bort organene mine, men har ikke somlet meg til å skrive det ned. Det er ikke noe jeg har fokus på for å si det slik. Jeg tror også at jeg hadde syntes det var greit at barna mine fikk donert bort organene ved en ulykke, hvis jeg slapp å bli innvolvert i det. Hvis noe hadde skjedd med barna mine hadde jeg ikke orket å ta rasjonelle valg, da måtte jeg ha fått vært fri til å bare føle, hvis ikke hadde jeg blitt gal. (Det hadde jeg sikkert blitt uansett. )

Gammel 07-06-08, 20:28   #3
Left
Passiv

Standard

Enig med him. Jeg har ingen motforestillinger mot en slik lov, så lenge man kan "reservere" seg. Da er det opp til hver enkelt å gjøre nettopp det, om de ikke vil.
Meg kan de plukke ren om de vil. Dit jeg kommer har jeg ikke bruk for en lillefingernegl en gang.
Og slik jeg ser det nå, så ville jeg donert bort organer fra barna mine også - om noe skulle skje med dem. Kunne vi ha reddet det kjæreste en annen mamma og pappa har, så ville det ikke føltes riktig så meningsløst, selv om det på ingen måte ville tatt bort sorgen.

Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 20:32   #4
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Enig med him. Jeg har ingen motforestillinger mot en slik lov, så lenge man kan "reservere" seg. Da er det opp til hver enkelt å gjøre nettopp det, om de ikke vil.
Meg kan de plukke ren om de vil. Dit jeg kommer har jeg ikke bruk for en lillefingernegl en gang.
Og slik jeg ser det nå, så ville jeg donert bort organer fra barna mine også - om noe skulle skje med dem. Kunne vi ha reddet det kjæreste en annen mamma og pappa har, så ville det ikke føltes riktig så meningsløst, selv om det på ingen måte ville tatt bort sorgen.

Helt enig!

Gammel 07-06-08, 20:33   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har heller ikke noe problem med dette, men jeg håper det blir lett å reservere seg. F.eks på førekortet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 20:39   #6
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Om så mange reserverer seg, som i Nederland -så må de jo få lov til det. Det er jo mennesker som likevel ikke ville sagt ja. Og en speilvending ville spare mange liv fordi legene da ikke ville måtte bruke dyrebar tid på å få frem en godkjenning fra sørgende, sjokkede, pårørende.

Det er i siste innstans snakk om å velge det minste av to onder; et arr på en kropp som likevel er død og ikke trenger organet lengre, eller arrene på sjelen til de som mister kjære som kunne vært reddet. Selvsagt innser jeg at det er mange følelser involvert som gjør dette til en mye vanskeligere avgjørelse enn det høres ut fremstilt på denne måten. Jeg har selvsagt donorkort i lommboka selv, men ser klart at den menneskelige psykologien er slik at det å skaffe seg noe som per definisjon minner en på ens egen dødelighet er en svært ubehagelig ting som neppe kommer til å bli utbredt med det første.

Men den som fant på å fremstille det som "Har staten eiendomsrett over kroppen din?" ville jg gjerne hatt et par ord med. Makan til manipulerende forvrengning! "Mohahah, den onde STATEN vil EIE KROPPEN DIN!" Det er jo helt klart det som er den sentrale problemstillingen her! Desto høyere skatten er desto mer får jo stortingsrepresentantene i lønn som kjent, og får de EIE KROPPEN DIN er det jo lett å se hvilke fordeler jævlene har av det! Så vi kan nok gå ut fra at det er STATEN som er ute på rov. Den består som kjent slett ikke av enkeltmennesker som deg og meg, men har en egeninteresse og kan ikke påvirkes av valg eller ved at man stiller for et parti selv. Nope. Det er alarm! På veiene av vannvittig mange; Ulvefar.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
organdonasjon

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.