Sv: Ny ekteskapslov (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Ja, det er helt utrolig, men jeg har hørt nettopp dette idiotargumentet mange ganger. Hvor vanskelig er det å se forskjell på gjensidig forhold mellom voksne partnere og overgrep mot en uvillig part som mord eller voldtekt? Likevel later mange til å tro at det er en "glidende overgang mellom å akseptere homofili og pedofili"! Det er akkurat like fornuftig som å argumentere for at det er en glidende overgang mellom kirurgi og øksemord. Frivillighet og gjensidig interesse, kontra maktovergrep, vold og skade? Ring a bell?
Herregud.
Nja.... det vil vel alltid være sånn, og har til alle tider vært sånn, at samfunnet har en norm for rett og galt. Denne normen kan godt endres over tid, den er ikke konstant, men det er klart at også firivllighet kan diskuteres.
For eksempel den saken fra Australia (?) med en far og en datter som ville gifte seg og fikk barn sammen. Datteren var jo over 30 - likevel syns de fleste av oss at dette er galt. Tilsvarende tror jeg de fleste vil synes at polygami er galt (som praktiseres i enkelte religiøse sekter), igjen selv om folk er voksne og det ikke benyttes vold.
Det er jo ingen fasit for hva som er rett og galt, det handler om følelser, oppfatninger og selvsagt mye om religion.
Videre kan det godt stilles spørsmålstegn ved hvorvidt muslimske kvinner som lever under strenge regler med tanke på både påkledning og atferd faktisk gjør dette frivillig, eller om de bare er sosialisert til å tro at det er frivillig. Det viser seg jo at det ofte er svært vanskelig for dem å bryte ut av et slikt miljø.
Det er ingenting som er konstant. Selv pedofili er jo på en måte en "nymotens" greie. Før i tiden var det ikke noe man snakket om, men det foregikk rundt omkring likevel. Men i dag aksepterer vi ikke dette.
Derfor vil det ofte kunne være glidende overgang i forhold til hva man aksepterer. Vi kan ikke se bort i fra at seksuell lavalder kan bli senket, eller at pedofili kan bli akseptert en dag, dersom barnet samtykker og det ikke forekommer vold. I dag syns vi dette er avskyelig - men for 50 år siden var homofili fryktelig avskyelig det også.
Jeg sier ikke dette som et forsvar for pedofili, ei heller som et angrep på homofili, men for å hevde at vi er alle "barn av vår tid" og at vi er preget av vårt samfunn. Men tid og samfunn er ikke konstant, og jeg er åpenbart preget på en helt annen måte enn min bestemor.
|