Sv: Ny ekteskapslov (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Hva mener du «synes det er galt»? Det er forskjell på å ha en følelse av ubehag når man hører om det, og ønske at det skal være forbudt.
Og det er jo det som er poenget: De som ikke «liker» homofile, de kan holde følelsene for seg selv og likevel innrømme homofile basale juridiske rettigheter. Jeg kjenner kristne som tror på alvor at homofile kommer til å brenne i helvete men som likevel mener at de må få lov til å gifte seg om man vil. Det verste som finnes er mennesker som synes at sine følelser og sine ubehag skal være normative for andres liv.
Ja, hva mener du, for eksempel? Burde ekteskap mellom far og datter, eller søster og bror, være lovlig, så lenge de er voksne? Jeg mener nei. Men jeg vil anta at det finnes mange ulike meninger om det. Så vidt jeg husker av avisskriveriene så var dette faktisk forbudt i Australia - dvs det som var forbudt var at de fikk barn sammen.
Når det gjelder det å holde følelsene sine for seg selv så tror jeg ikke det er realistisk å kreve. En stor del av folks oppfatninger og meninger ER basert på følelser, ikke på vitenskap og juss.
|