Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Byfolk og rovdyrvern

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-08, 16:50   #1
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Er rovdyrene så utrydningstruede som dere sier? (...)
VII: Rovvilt i Norge er deler av sammenhengende Fennoskandiske bestander. Dette er tallrike og livskraftige bestander. (...) Det betyr at felling og uttak av skadedyr for å regulere rovviltet og redusere konfliktnivået i Norge aldri vil være i nærheten av noen trussel mot overlevelsen.

Med all mulig respekt for den ikke helt upartiske kilden Senterpartiet i Hedmark så er dette reinspikket tullprat! Jeg hadde i min naivitet trodd at de holdt seg for gode til å legge udokumenterte hallusinasjoner ut på nett, men jeg har tydeligvis overvurdert enten intelligensen eller sannferdigheten til enkelte politikere i mitt kjære hjemfylke Hedmark!

Hvis man i stedet for å telle innmeldte sauekadavre og løse rykter bruker mer pålitelige kilder for å anslå bestandsstørrelser, sånn som sporinger i vinterhalvåret, genetiske analyser av avføring, og fangst/gjenfangst av merkede individer, kommer man til ganske andre estimater. I 2006 oppgir den sikreste og mest upartiske kilden, NINA, rovdyrantallet i Norge til å være:

Ulv: 25-30 individer.
Jerv: 333 individer.
Gaupe: 300 individer (før jakt i 2005).
Bjørn: 6-12 voksne binner.

Disse tallene, og referanser til grunnlaget for dem, finner du her.

Dette er ikke store, levedyktige bestander som ikke påvirkes av jakt! Dette er summen av flere, oppsplittede, underbestander som hver for seg (og endog til sammen...) er direkte truet av selv moderat jakt, tilfeldigheter og innavl.

Et par andre lenker til sammendragshefter av NINAs rovdyrforskning finnes her og her.

For noen primærkilder (fagartikler) se for eksempel denne om DNA-analyser på ulv, og denne på jerv. For påviste effekter av innavl (ja, dyr trenger en viss bestandsstørrelse for å overleve uten å gå til grunne av innavl og tilfeldigheter) hos skandinavisk ulv, se for eksempel her. For bestandshistorie for skandinavisk ulv, se her. For noen økonomiske momenter ved husdyrhold i Hedmark se her for bjørn og her for ulv.

Her er faktaark om grunnleggende biologi hos bjørn og ulv, og se også gjerne denne artikkelen fra Aftenposten. Videre dokumentasjon kan fremlegges ved behov. Nå må jeg ta en liten prat med noen fritt fantaserende politikere.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 21:45   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Med all mulig respekt for den ikke helt upartiske kilden Senterpartiet i Hedmark så er dette reinspikket tullprat! Jeg hadde i min naivitet trodd at de holdt seg for gode til å legge udokumenterte hallusinasjoner ut på nett, men jeg har tydeligvis overvurdert enten intelligensen eller sannferdigheten til enkelte politikere i mitt kjære hjemfylke Hedmark!

Hvis man i stedet for å telle innmeldte sauekadavre og løse rykter bruker mer pålitelige kilder for å anslå bestandsstørrelser, sånn som sporinger i vinterhalvåret, genetiske analyser av avføring, og fangst/gjenfangst av merkede individer, kommer man til ganske andre estimater. I 2006 oppgir den sikreste og mest upartiske kilden, NINA, rovdyrantallet i Norge til å være:

Ulv: 25-30 individer.
Jerv: 333 individer.
Gaupe: 300 individer (før jakt i 2005).
Bjørn: 6-12 voksne binner.

Disse tallene, og referanser til grunnlaget for dem, finner du her.

Dette er ikke store, levedyktige bestander som ikke påvirkes av jakt! Dette er summen av flere, oppsplittede, underbestander som hver for seg (og endog til sammen...) er direkte truet av selv moderat jakt, tilfeldigheter og innavl.

Et par andre lenker til sammendragshefter av NINAs rovdyrforskning finnes her og her.

For noen primærkilder (fagartikler) se for eksempel denne om DNA-analyser på ulv, og denne på jerv. For påviste effekter av innavl (ja, dyr trenger en viss bestandsstørrelse for å overleve uten å gå til grunne av innavl og tilfeldigheter) hos skandinavisk ulv, se for eksempel her. For bestandshistorie for skandinavisk ulv, se her. For noen økonomiske momenter ved husdyrhold i Hedmark se her for bjørn og her for ulv.

Her er faktaark om grunnleggende biologi hos bjørn og ulv, og se også gjerne denne artikkelen fra Aftenposten. Videre dokumentasjon kan fremlegges ved behov. Nå må jeg ta en liten prat med noen fritt fantaserende politikere.

Kanskje de kommer til å vise til dette; de du evt. snakker med?
Jeg har sett på noe av det jeg fikk tilgang til; men mye av linkene kom jeg ikke inn på.
Men når vi er i 2006, passer jo denne. Ifra min lokalavis (og din, hvis vi sert bort i fra varingen).

http://www.rb.no/Innenriks/article2344934.ece

Venter 100 nye ulvevalper

Oslo (ANB):
Rovdyrforskere venter en kraftig økning i ulvebestanden i Skandinavia. I år er det kommet 100 nye valper i Norge og Sverige, anslår eksperter.
Publisert 12.10.2006 - 06:20 Oppdatert 12.10.2006 - 06:21
Tips en venn om denne saken
Skriv ut denne siden

Se større bilde
Foto desktopwallpapers.net/illustrasjonsfoto Forskere tror ulvebestanden i Skandinavia har økt kraftig i sommer.

I fjor var det 15 svenske og norske ulvepar som fikk valper, mens antallet i år er 23. Det kan bety en økning i ynglingen på over 50 prosent, skriver Nationen.
Ulvene har i gjennomsnitt 4,5 valper i kullet. Dermed kan det ha kommet over 100 valper til verden i sommer.
– Til nå har jeg fått inn rapporter fra 15 revir. En kan med stor sannsynlighet slå fast at det har vært ynglinger i et av revirene. I fem av disse familiegruppene er det radiomerkede ulver, sier Olof Liberg, leder for det norsk-svenske rovdyrforskerprogrammet Skandulv.
Dersom anslaget holder mål, betyr det at ulvebestanden i Norge og Sverige kan ha økt fra 130 til 230 dyr. Det innebærer en økning på 77 prosent, men hvis man trekker fra en antatt dødelighet på 10 prosent, blir økningen i bestanden på cirka 59 prosent. (ANB)

Det er jo fortsatt ikke kjempemange.
Ser jo at Lars Monsen mener at det bør være mange mange flere ulv og at saue-næringa bør krympes.
Et ærlig standpunkt det.
Jeg har mere sympat i for sauebøndene. Og kulturlandskapet.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 22:19   #3
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Beklager at noen av linkene ikke virker; jeg skrev fra jobben med litt hastverk og trodde jeg bare hadde linket til åpne abstracts, men ser at jeg tok feil og noen avhang av abonnementer fra den IP-addressen. Arg. (Sett inn lang harang om åpen publisering av forskning her). Kan sende det som pdf om noen vil -send meg i så fall PM i morra.

Er for trøtt til et laangt innlegg om hvordan kombinere sau og rovdyr akkurat nå. Sukk.

Men det koker ned til at hvis man må utrydde de aller siste rester av rovdyr som ikke går på to bein for at ikke hele sauenæringa skal måtte legges ned og bygdenorge legges øde er det noe fundamentalt feil både med rammebetingelser, driftsmåter og risikooppfattelse.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.