Sv: Er du for eller mot dødstraff?
Jeg er for dødstraff. Med følgende forbehold:
1: Det kan ikke være tvil om skyldspørsmålet (og JA det fins mer enn nok saker der skyldspørsmålet er 100% avklart).
2: Noen personer er enten så fullstendig fra forstanden eller på et så fundamentalt forskjellig verdigrunnlag enn "resten av samfunnet" at de er "uhelbredelige".
Skrulling: Med det mener jeg: f.eks den skrullingen i japan som drepte de jentene.
Verdigrunnlag: F.eks. en gjengmedlem som har gjort gjentatte forbrytelser (for eksempel voldsomme væpnede ran, mishandlinger drap etc).
Noen mennesker er så på siden av samfunnet at de ikke innbringer noen verdi verken åndelig eller materielt. En narkotikahandler er et eksempel. Et menneske som ikke bidrar med NOE av verdi i samfunnet, skaffer penger til seg selv på ulovelig vis og attpåtil ødelegger UTALLIGE liv og familier i sin vei mot penger.
Slike folk bidrar med NULL OG NIKS. Og jeg vil IKKE være med på å betale for dette avskummet (i form av luksuriøse fengselsopphold etc). Jeg kan stort sett garantere at dersom vi belønnte narkotikadealing med et nakkeskudd hadde vi fått mye mindre narkotikaproblemer (noe satt på spissen :] ). På et eller annet tidspunkt er pengene ikke verdt risikoen. Da vil folk ikke ta denne risikoen lenger, og vi slipper å slite med elendigheten. Hvor grensen skal gå er selfølgelig en HELT annen debatt og jeg skal prøve å holde meg borte fra den foreløpig.
Jeg er ikke religiøs. Jeg tror ikke på noen verdens ting annet enn menneskets utrolige evne til å gjøre fantastiske og grusomme handlinger for/mot hverandre. Jeg lever i et samfunn. Dette vil jeg skal være et samfunn jeg kan la et barn vokse opp uten å bekymre meg døgnet rundt for at det skal stikkes ned på gaten e.l.
Om prisen for et "bedre" samfunn er å plaffe ned en haug forbrytere, kan jeg lett leve med dette. Jeg skulle endog uten å miste en time søvn bidratt til å trekke av i mange tilfeller. Jeg ser heller at en sprø voldsmann blir avlivet som et dyr av samfunnet enn at jeg får en politimann/prest på døren en kveld som sier at datteren min har blitt brutalt voldtatt og drept.
Drap er ulovelig på to grunnlag:
1: relegiøst
2: lovmessig
Religion er individuelt, men heldigvis ikke styrende for hvordan rettstaten fungerer. Religionen kan vi ikke gjøre noe med, den er irrasjonell og burde derfor ikke styre noe som helst.
Loven er styrt av folket. Dersom folk vil at dødstraff skal være lovelig vil det være det. Resten er moralsk flisespikkeri og meninger. Dette kan vi debattere/krangle om så lenge vi vil. Det kan like fullt forandres.
Jeg er også av den formening at dette er litt håpløst å debattere uten at man har vært i den situasjonen at man har mistet et barn til et slikt sykt svin. Jeg føler derfor at ingen i denne diskusjonenen virkelig kan si sin sanne mening. Den kan lett forandres, og jeg tipper en slik opplevelse ville få de fleste til å tenke seg om en ekstra gang...
Jeg vil også si at et menneskeliv er for meg i utgangspunktet ganske verdiløst. Blod er tykkere enn vann for min del, og jeg bryr meg om folk jeg har et forhold til. Et menneskes verdi er for meg avgjort av dets handlinger. Jeg vil også legge til at jeg mener ikke et menneskes verdi kan måles i penger, men at jeg mener at en person som bidrar til samfunnet (i form av arbeid, veldedig eller vanlig eller andre materielle / åndelige bidrag) er mer verdt enn avskummet (drapsmenn, voldtektsmenn, forbrytere).
Et menneskes verdi kan kanskje ikke måles i penger, men er i mine øyne ikke lik.
La debatten gå :]
|