Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker
Jeg har vært og er ennå skeptiker, selv om jeg selv har forsøkt. Eller ikke selv, men på poden. Kolikk var et faktum her i huset og homeopat ble forsøkt rett og slett fordi jeg var superskeptisk til kiropraktorer og homeopati fremsto som et ufarlig alternativ.
Vi fikk med oss sukkerkuler som ble løst opp i vann og serverte den unge håpefulle. Det gikk litt mer enn et døgn før den unge håpefulle var et nytt barn uten gråt. Etter en at vi hadde brukt det en stund kom skeptikerne i oss frem på nytt og vi begynte å snakke om at det kanskje var tilfeldigheter etc som gjorde at det gikk over, eller kanskje bare det at han fikk kokt vann å drikke. Vi avsluttet derfor behandlingen med sukkerkulene, men bestemte oss for å gi vann på samme måte som under behandlingen. Det gikk litt over 1 døgn før gråtingen satt inn. Tilfeldigheter, mente vi nok en gang. Men, etter en uke med gråt orket vi ikke mer og startet opp med behandlingen igjen. Det gikk ikke mange timene før vi var tilbake i en gråtfri tilværelse.
Funkar / funkar inte? Who knows. Noe virket i allefall.
Vi har i tillegg brukt homeoptimidler til behandling av øyekatar, med hell. Det gikk under et døgn fra påbegynt behandling til verk var borte. Dette har vi gjort flere ganger, første gang han fikk kataren forsøkte vi med vanlige doktorremedier, men det funket ikke fordi han gråt så grusomt og jeg tror tårene tok med seg det lille vi fikk tilført av medisin. Så hva som var grunnen til at kataren forsvant, vel det vet ikke jeg. Men, borte ble den. Jeg skulle likt å vite hva som faktisk er grunnen.
Når det er sagt, så har vi et barn som var veldig plaget med mage, fordøyelse og forstoppelse. Homeopat ble igjen forsøkt og gitt noen sjanser, men her kom de til kort og det eneste som hjalp var gammeldagse kjerringråd og tiden som gikk.
Jeg er som sagt skeptiker selv, og det er ganske nøyaktig 10 år siden jeg kunne ha stemt i koret med sarkasme mot det. Men, i dag må jeg stille meg litt avventende på sidenlinjen og skulle ønske at det kunne ha blitt forsket mer på dette. Sånn at man kunne ha fått sikre resultater på om det faktisk har konkret effekt eller om det er en form for placeboeffekt, eller om det er tilfeldighet eller andre grunner til at mange opplever effekt.
|