Sv: Resteplass, sliter med å beholde is i magen
Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.
Men at det er en reel måte å kunne få billige turer på - også i høysesong - er ikke feil. Ikke for mitt vedkommende, hvert fall.
Jeg har reist en gang til Tyrkia, med hotell i prisen, i slutten av juni og prisen ble dumpet dagen før. Har reist til Hellas tre somre på rad på samme måten, da kun flysete, og prisen har sunket betraktelig få dager før avgang. Et år reiste jeg i juli, de to andre i midten av august.
Når det er sagt, har jeg også opplevd at prisen har gått opp. Men da har det vært snakk om turer i sommersesongen som har vært billige i for eksempel januar, for så å bli satt opp i april-mai når det nærmer seg fullt.
Der prisen går ned så er det fordi det er MANGE flyseter igjen, evt. mange s.k. allotment-hotellrom som ikke er bortbestilt. Da setter turoperatøren ned prisen i håp om at de skal kunne fylle opp litt mer for seter/rom som turoperatøren allerede har betalt. Dersom pågangen er stor, så settes prisen OPP dersom turoperatøren ser at alt vil bli solgt. Derfor skjer "prisdumping" svært sjelden i høysesong, som igjen betyr at bestiller man en uspesifisert reise i juli så koster den nesten det samme som om man hadde bestilt den samme reisen spesifisert noen måneder tidligere.