Sv: IKEA-følelser
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Jeg synes ikke billige varer i seg selv er et argument for bruk og kast som markedsføring. At det lettere fører til bruk og kast, den ser jeg. Når det gjelder det at IKEA legger opp til at man kan skifte dører etter ti år, skifte sofatrekk osv. så kan man jo også se det som en miljøbesparelse. At det er bedre å skifte sofatrekket når det blir ødelagt/slitt/man er lei, enn at man hiver hele sofaen. Men for all del, IKEA er selvsagt gira på å selge varer. Jeg vet bare ikke om jeg er enig i at de har en markedsføring som tilsier bruk og kast. Det er ikke slik at man behøver å kaste julekulene man har kjøpt på IKEA etter en sesong, selv om de er billige. Noen valg tar man selv også.
Sorry men jeg er helt uneig med deg. IKEA er og forblir et stjerneeksempel på forbukersamfunnet. Folk elsker det fordi det er billig, man ler og sier man ikke kan gå inn på IKEA uten å komme ut igjen med masse ting fordi det er tilgjenglig og det er billig. Jeg blir nærmest fysisk kvalm når jeg hører hvordan IKEA legger opp markedsføringen sin. Tror ikke IKEA er særlig miljøvennlig da en sofa derifra vel har en levetid på ca 4 år før den byttes, de bygger større og større varehus, alle varer er produsert langt bortefra og folk reiser i hopetall for å handle handle handle, billig stæsj. Der jeg kommer fra tar mange seg en IKEA tør på lørdager som en "familiedag", - har alltids "råd" til å kjøpe seg noe på IKEA ...
nei, sorry, men som sagt, jeg HATER virkelig IKEA
Og jeg blir like provosert hver gang folk sier "det er bare IKEA, kan alltids bytte den hvis vi ikke er fornøyd, kostet bare "x" antall kroner
IKEA, Toys'r us, Walmart osv. alt det samme. Masseprodusert til lavest mulig pris.
Sist redigert av Lisa : 29-06-08 kl 00:08.
|