Sv: Åndelighet og personlig erfaring
Skeptisk.dk kjenner jeg ikke til, ei heller Phillips (men etter litt googling har jeg funnet ut at han har ekstremt dårlig estetisk sans, i allefall). Som jeg har sagt tidligere, jeg har fått satt opp horoskop og jeg har blitt forsøkt healet (mot min vilje, det kom litt bardus), jeg har blitt spådd en gang og jeg har lest metervis om parapsykologi og annet uforklarlig.
Jeg har ikke lest artikler som sier at alle klarsynte kommer med info i etterkant, men jeg har til gode å høre noen advare mot store ulykker i forkant. Det regner jeg med at en klarsynt ville gjort, hvis vedkommende hadde samvittigheten i behold.
Jeg har derimot lest (og hørt om) haugevis med tilfeller hvor klarsynte har kontaktet mennesker som har vært utsatt for grusomme ting, uten at det har ført til noe som helst. Hvis f. eks. et barn var kidnappet og en klarsynt hadde greid å finne det igjen (og det uten tvil var fordi vedkommende var klarsynt, og ikke involvert i hendelsen) så regner jeg det som temmelig sannsynlig at akkurat det hadde kommet frem.
Det finnes også flere ulike organisasjoner og privatpersoner som lover bort massevis av penger til dem som greier å bevise at de har slike evner, ingen har noensinne krevd dise pengene. Blant annet gjorde det svenske programmet Insider med Robert Aschberg et forsøk for noen år tilbake med Sveriges mest kjente spåkone, hun greide desverre ikke testen. Som hun hadde gått med på å utføre, og godkjente som en god test i forkant.