Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Hvorvidt det er mer farlig å spise fet mat er i denne diskusjonen fullstendig irrelevant. Alkoholens positive eller negative virkninger vil alltid være interessant, men er det er utgangspunktet her som er så håpløst:
-Nå er vi lei av å høre om alle alkoholens skadevirkninger. For å få litt balanse bør vi snarest finne noen positive sider ved alkoholen.
Alkohol er et rusmiddel, og jeg har problemer med å finne noen positive sider ved den. Ja, jeg bruker selv alkohol, og ja, jeg synes det er godt. Men for at alkohol ikke skal skape problemer, er man avhengige at inntaket er forholdsvis moderat. Det er veldig mange som ikke er i stand til å utvise måtehold, og da synliggjøres problemene med alkohol lett. Når man vet at alkoholen har veldig mange negative sider, hva er argumentet for å finne noe positivt? For meg virker utgangspunktet for dette utspillet nærmest som et forsøk på å legitimere alkoholforbruket, eller argumentere for nedsettelse av alkoholavgifter:
-Hvorfor er avgiftene så høye når alkohol faktisk er sunt.
Poenget mitt var bare at dette gjelder flere ting vi mennesker gjør. Når vi bare fokuserer på de negative tingene hele tiden, vil jo en nærliggende konklusjon være å forby alkohol. Men da har faktisk ingen sett på hvilken verdi et glass vin faktisk har for noen.
Avgiftene er satt høyt fordi dette er et produkt man må være forsiktig med, og det er samfunnets måte å prøve å begrense forbruket på. Kanskje kommer det en slik avgift på sukker etterhvert også?
Jeg prøver ikke å minimere skadene og effektene alkohol har på samfunnet, men jeg synes det er viktig å balansere dette litt, det blir litt ensidig liksom. Hvis man sammenlikner det med fritidskjøring med bil, synes jeg det blir relevant, det er ikke noen tvil om at hvis jeg setter meg i bilen og kjører til Sverige en tur nå, så utsetter jeg meg selv og andre for en viss fare, og jeg påvirker kanskje noen som ikke er så gode sjåfører til å ta den samme turen, alikevel er det akseptert at jeg gjør det fordi jeg har lyst, som rekreasjon el.
|