|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul
Med en bra oppdragelse tenkte jeg i dette tilfelle at man kan interaktive slik med barna at de ikke opplever at de blir krenket. Litt knotete setning, men det jeg oppfatter som grunnfundamentet til JJ er jo at barna ikke skal krenkes i omgangen med foreldrene.
|
|
|
#2 |
|
trøtt
|
Jeg tror det du tenker på er foreldrenes evne til å være anerkjennende og ta barnet på alvor. ???
|
|
|
#3 |
|
Av og på bruker
Medlem siden: Dec 2006
![]() |
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulJeg synes JJ har mye bra for seg jeg. Når jeg leser artikler der han uttaler seg sitter jeg ofte og nikker for meg selv. Ja, jeg er enig i det han sier, vet at det burde være sånn, og prøver også å etterleve det.
|
|
|
#4 |
|
Live and let live
|
Men, denne innebyggete væremåten kan være bra, og den kan være dum, og da synes jeg det er greit å tenke over hva en gjør og hvorfor, for uten at man sjekker, så vet man jo ikke. :gjentar meg selv: Det er mange som gjør det de har lært (blitt gjort mot selv) uten å tenke over det. Mange av disse tingene er bra, men noen av disse tingene er ikke bra, og da er det greit å tenke og få luket dem ut. (Leste en historie for noen år siden om en dame som pleide å be en time om morgenen, og da ble katten så inpåsliten at hun bandt den til sengestolpen. En eller to generasjoner senere var det som var igjen av den tradisjonen at de bandt katten til sengestolpen. Poenget var blitt borte på veien fordi det ikke ble forklart/snakket om hva som ble gjort, og så ikke reflektert over heller. ) Samt at unger er forskjellige, og jeg har hørt mang en historie om foreldre som oppdrar ungene sine millimeterlikt fordi de er oppdradd til at rettferdighet er en bra ting. Men ungene er jo forskjellige, og trenger forskjellige ting, og synes ikke det er noe bra.
|
![]() |
| Emneord |
| jesper juul |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|