Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Jeg - en krimelsker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-08, 20:30   #21
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg - en krimelsker?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva med Kineseren av Henning Mankell? Den er en "annerledes" krimbok, jeg likte den godt.

Den har jeg liggende. Har hørt så variert! Noen sier den ikke er verd lese en gang.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 20:35   #22
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeffrey Deaver er meget god ja, Tom Egeland likeså.

Ellers ser jeg at ingen har nevnt Minette Walters, så da gjør jeg det.
Men du bør ikke begynne med "Det Mørke Rommet" eller "Fox", de er veldig tunge og temmelig ulikt henne egentlig.
"Olive tok en øks", "Døden i Ishuset" og "Kjerringbissel" er de beste etter min mening.

Gammel 06-08-08, 20:41   #23
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg vil anbefale Håkan Nessers Människa utan hund. Det er en underfundig og litt annerledes krimbok, og til tider hylende morsom (synes jeg, da ). Nå elsker jeg alt av Nesser, men vet at ikke alle liker bøkene om van Veeteren like godt. Det går jo an å prøve seg på den første i denne serien også, Det grovmaskiga nätet.

Ellers synes jeg Karin Alvtegen skriver lettlest og ganske god krim. Ei fascinerende bok jeg virkelig vil anbefale er Åsa Nilsonnes Smärtbäraren. Henning Mankells Danslärarens återkomst var også bra.

Av de norske forfatterne synes jeg Karin Fossum har skrevet flere gode krimbøker. Nesbø liker jeg også. På biblioteket finner du kanskje Djevelens fotstpor, en samling spennende fortellingerav Gerd Nyquist som virkelig har noe ved seg. Og så elsker jeg Gunnar Staalesens bøker om Varg Veum, jeg da - kanskje særlig Din, til døden.

Veldig enig med Elinblu!
Hun som tipset meg om Håkan Nesser.

Ellers har jeg lest de du har lest, men vil anbefale deg hun andre svenske krimforfatteren , Liza Marklund

Gammel 06-08-08, 20:42   #24
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Liza M er bra ja!

Gammel 06-08-08, 20:44   #25
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Den har jeg liggende. Har hørt så variert! Noen sier den ikke er verd lese en gang.

Jeg leste den nettopp. Den var rett og slett kjedelig

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 20:45   #26
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Liza M er bra ja!

Jepp, den siste boken hennes var kjempespennende.

Gammel 06-08-08, 20:47   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest noe særlig av Marklund, men leste "Livstid" for en stund siden. Den gadd jeg knapt å lese ferdig. Dere som liker Marklund.. Hvordan likte dere denne i forhold til de andre bøkene hennes? Bør jeg gi henne en ny sjanse?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 20:49   #28
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble som sagt skuffet over "Kineseren". Den begynte bra, men ble langtekkelig og kjedelig etterhvert syntes jeg.

Gammel 06-08-08, 20:55   #29
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har ikke lest noe særlig av Marklund, men leste "Livstid" for en stund siden. Den gadd jeg knapt å lese ferdig. Dere som liker Marklund.. Hvordan likte dere denne i forhold til de andre bøkene hennes? Bør jeg gi henne en ny sjanse?

Definitivt. Les bøkene hennes i riktig rekkefølge, det er litt sånn at hun prater om det som har skjedd.

Gammel 06-08-08, 20:57   #30
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg er fortiden forelsket i Harlan Coben. Jeg synes bøkene hans er spennende og overraskende, noe jeg mener alle krimbøker bør være. Jeg begynner dessverre å gå tom, så jeg vil gjerne ha anbefalinger på lignende forfattere.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 20:57   #31
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

De to første bøkene hennes er enda bedre!!

Men de finnes bare på engelsk da eller?

Gammel 06-08-08, 21:10   #32
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Definitivt. Les bøkene hennes i riktig rekkefølge, det er litt sånn at hun prater om det som har skjedd.

Absolutt enig!

Gammel 06-08-08, 21:20   #33
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Men de finnes bare på engelsk da eller?

Mulig det, jeg leser fortrinnsvis bøker av engelskspråklige forfattere på engelsk

Gammel 06-08-08, 21:29   #34
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg startet på Marklunds første, men den gikk rett i søpla. (Det var også der jeg fant den, da min mor hadde kasta den først. )

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 21:30   #35
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg startet på Marklunds første, men den gikk rett i søpla. (Det var også der jeg fant den, da min mor hadde kasta den først. )

Gammel 06-08-08, 22:07   #36
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Kan dere luke ut de av disse bøkene som har en middelaldrende, alkoholisert politimann som hovedperson?

(Ja, jeg liker Harry Hole. Unntaket som bekrefter regelen.)

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 22:50   #37
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Såvidt jeg kan erindre har ingen av mine forslag en slik hovedperson.

Gammel 06-08-08, 23:29   #38
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Clice Cussler er en av mine favoritter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 06:53   #39
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Tusen takk for alle tips!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 07:27   #40
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Kan dere luke ut de av disse bøkene som har en middelaldrende, alkoholisert politimann som hovedperson?

(Ja, jeg liker Harry Hole. Unntaket som bekrefter regelen.)

Jeg liker godt politimenn/kvinner som hovedpersoner, men selv om jeg liker bøkene til Nesbø kjenner jeg at jeg er litt mettet av å høre om Schrøder kafe og drikkinga til Hole i enkelte av bøkene.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.