Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-06, 21:18   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Men for meg, som bare har ei snuppe på 15 mnd.. De derre putene dere snakker om. For de større barna. Er det slike helt enkle puter som de sitter på for å komme høyere opp?

Er funksjonen det at man da får selen på riktig plass - i motsetning til om man ikke har pute?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 21:21   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men for meg, som bare har ei snuppe på 15 mnd.. De derre putene dere snakker om. For de større barna. Er det slike helt enkle puter som de sitter på for å komme høyere opp?

Er funksjonen det at man da får selen på riktig plass - i motsetning til om man ikke har pute?

Jepp, det er funksjonen. De fleste velger vel nå et sete også til de større barna, siden det også gir beskyttelse ved sidekollisjoner, samt økt komfort (selv om sønnen min foretrekker bilens integrerte pute, fordi den gir ham et sted å sette beina). Men en pute er et greit alternativt for korte turer, vennekjøring, ekstrabil, osv.

Gammel 21-11-06, 09:49   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Funksjonen er ikke bare at man kommer høyere opp, men at beltet holdes på plass nede over hofta. Derfor må man ha en pute med et "spor" for å ha beltet i. Et belte som ikke er holdt på plass vil ligge for høyt oppe på barnts mage, over det bløte partiet. Ved en kollisjon vil beltet strammes og gjøre store skader i de myke organene i barnets mage.

Jeg anser meg forresten som tilnærmet fanatisk når det gjelder barn og bilsikring. Jeg skal for å være helt ærlig allikevel innrømme at vi kjørte en gang uten å sikre Lillesøster da hun var baby. Jeg hadde henne i sjalet på magen min, i forsetet, og jeg hadde antakelig ikke bilbeletet på meg (husker ikke helt). Det var et ganske kort stykke, på en liten vei, og vi kjørte sakte. Jeg likte det ikke, men vi vurderte det og bestemte oss for å ta sjansen. Jeg er fullt klar over at vi utsatte henne for en liten risiko, vi kunne møtt biler som råkjørte. Jeg har selv vært med på en liten kollisjon på den veien da jeg var barn, så jeg vet hvor lett det skjer. Lillesøster hadde hylgrått lenge i bilen helt til hun kastet opp, og jeg klarte ikke å plage henne mer. Når jeg leser det jeg skriver, høres det fryktelig uansvarlig ut, men det opplevdes ikke slik der og da. Jeg kommer antakelig ikke til å gjøre noe tilsvarende igjen, jeg bruker ellers alltid å sikre dem selv om jeg skal kjøre bare 100 meter i 30-sone. Noen ganger gjør man ting man ikke hadde trodd at man kom til å gjøre.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 11:08   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

. Jeg kommer antakelig ikke til å gjøre noe tilsvarende igjen, jeg bruker ellers alltid å sikre dem selv om jeg skal kjøre bare 100 meter i 30-sone. Noen ganger gjør man ting man ikke hadde trodd at man kom til å gjøre.

Det er vel det som er litt av essensen her..

ALLE er jo enige i at bilsikring ER viktig, påbudt og noe man skal gjøre.

Men så er det noen av oss som opplever at det oppstår situasjoner som gjør at man ikke følger dette lovverket, men at det ER en forskjell på å gjøre det i korte avstander og i lav fart, enn på motorveien.

Risikoen ER jo der, men den er nok betydelig mindre enn om man skal kjøre en time i 100km/t.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.