Sv: Hjelp, det røyk av PC-en!
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Her en dag satt jeg med den bærbare PC-en ("flyttbare", tenker jeg vi kaller den), da det plutselig kom en liten røyksky ut i rommet, og det lukta litt svidd. PC-en fortsatte å fungere, om enn litt problemer med å legge inn bilder fra minnekort.
Herr Kanin har kontaktet service, og de vil jo selvsagt ikke gjette på hva det kan dreie seg om, men bare å undersøke vil koste oppmot 2000 kr. Med mindre det er en garantisak. PC-en var drit-dyr, og er ca 2 1/2 år gammel. What to do??
(Og nei, Herr Kanin får ikke lov til å kjøpe PC til 18000 igjen!!)
Hvilket merke og hvilken modell er det?
Disse undersøkelsene som de "turer med" når det gjelder pris tror jeg mange blir lurt/skremt av. 2000 kr skulle tilsi i hvert fall en tre timers undersøkelse, og de har da videre en reell bevisbyrde. Få alt skriftlig - bruk gjerne e-post med forhandleren i stedet for per telefon. Skulle de si at det er "din feil", så få vite konkret hvordan de kan si det.
Det er vanskelig å si hva dette kan være. Batteri er ikke usannsynlig. Batteri regnes som en slitasjedel og er dermed ikke dekket av 5 års reklamasjonsrett. Batterier til bærbar pc har en særavgjørelse fra Forbruekrtvistutvalget som gjør at det ikke følger Lov om forbrukerkjøp i henhold til reklamasjon, noe som skulle tilsi 2 års reklamasjonsrett. Man har faktisk 2,5 år etter en avgjørelse fra i Mars i år.
Det som evt. måtte være en videre trøst at en pc bedre eller tilsvarende det som kostet 18 000 kr for 2,5 år siden kanskje koster en tredjedel i dag - i noen tilfeller mindre, men samtidig avhengig av om pc-en har spesielle egenskaper på noen områder som fortsatt i dag er dyre.
|