Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-08, 01:39   #11
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Vi har valgt å kjøre "ha datamaskinen i fellesrom"-strategien.

Allikevel...

Når man hører om hvordan nettopp disse kanalene brukes til bl.a. alvorlig mobbing, så kan jeg ikke dy meg for å tenke at kanskje det ikke hadde vært så ille om flere foreldre overvåket barna sine litt mer? Kan denne "jeg har tillit til barna mine"-greia bli en slags sovepute og forklaring for foreldre som egentlig er litt slappe i forhold til å ta ansvar i slike settinger?

På samme måte som en del kanskje tenker om de som sier de bedriver attachment parenting?

For ordens skyld. Jeg funderte litt på spørsmålene. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er sånn, men tenker at det høres jo så fint å flott ut å slå seg på brystet og prate om respekt og tillit og slike ting. Men med tanke på hvor mange barn som bruker disse tingene til bl.a. grov mobbing så ville det jo heller ikke ha forundret meg om også foreldrene til disse barna er blant dem som drar frem "jeg stoler på barnet mitt"-kortet.

For det er vel ingen tvil om at mobbing via SMS, MSN o.l. faktisk er et stort problem? Og vi tror vel ikke at det bare gjelder alle andre og alle andres barn? Så hva med den problemstillingen?

En annen ting jeg tenker på er også det høyst reelle problemet at voksne på nett ikke alltid har gode intensjoner når de logger på. Bør foreldre følge med for å passe på at barnet ikke roter seg borti noe der? Eller utleverer for mye informasjon slik at det er sårbart for hendelser vi ikke vil at de skal utsettes for? Hva om det barnet som får all denne tilliten sakte men sikkert forer en overgriper med informasjon som gjør akkurat dette barnet altfor lett tilgjengelig? Som når det er alene hjemme. Hvor man bor osv. En voksen som er god til å snakke for seg kan gjerne ta innersvingen på et barn og få barnet til å utlevere informasjon selv om barnet ikke er klar over hvor mye som avsløres selv om man ikke oppgir adresse. Er man respektfull for barnet og viser det tillit da eller har man overlatt barnet til seg selv i skummel situasjon?

Og så en siste ting. I denne tråden synes jeg Jessica ble lest litt vel mye på vranga fra starten av og jeg synes det blir litt guffent når både hun og hennes forhold til egne barn blir tillagt egenskaper på den måten.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
nettvett, overvåke

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.