Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?
Om det er en ting jeg er stolt av så er det hvor selvstendig og selvhjulpen storesøster er. Hun kommuniserer fint hva hun ønsker eller hva hun trenger, uten å sutre eller klage. Om dette egentlig er vår fortjeneste er uvisst, men man kan jo leve i håpet. Den jenta er født selvstendig, jeg kan aldri tenke meg at hun blir en mammadalt som bor hjemme til hun er 30. Ellers synes jeg det er viktig at de kan helt vanlige ting som matlaging, klesvask, støvsuging, og ikke minst å ordne ting. Ringe og gjøre avtaler, bestille timer, ta ansvar. Da broren min nylig flyttet for seg selv var det mamma som fikk tak i hybel og organiserte alt det praktiske. 
Denne uka begynte jenta vår på skolen. Jeg kjenner et par av de andre mødrene til klassekameratene godt, den ene er i familie med oss. De har hele veien betraktet barnet sitt som lite, ordnet opp, beskyttet og skjermet. Barnet deres sto nervøs og tviholdt mamma i hånda, jenta vår gikk alene opp og presenterte seg. Jeg er klar over at mye av dette kan være medfødt altså, men jeg ser jo hvor mange fordeler man får ved å være selvstendig. (For ordens skyld: dette er ikke ment som kritikk av foreldre med forsiktige barn.)
|