|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort eller ikke
Jeg har vært på UL i uke 6, 7 og 9, og har sett hvordan det ser ut. Det ser mer ut som en bønne og en sjøhest, enn et menneske, du har rett i det. Men å ikke kalle det et liv blir jo helt feil, det er jo et LIV selv om det mangler utviklede organer. Jeg ble bare litt provosert og sjokkert over det Lykken skrev, men jeg ser nå at hun kanskje var litt rask på labben.
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg var nok litt rask i måten jeg formulerte det på, men jeg personlig,klarer ikke å se på det som et LIV utifra hva jeg legger i ordet. Ja, det er et påbegynt, mulig liv der utviklingen i de tidligste ukene er såpass kort på vei (selv om man ser hjerte slå, selvfølgelig ser man det, ellers hadde det ikke vært et påbegynt liv) at for MEG er det kun noe som er i ferd med å utvikle seg til noe, men jeg kan like godt se på det som en "klump" før uke 12. Jeg føler ikke at noen dreper et barn ved en abort.
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Det er bare liv hvis man VIL ha barnet. Ellers er det bare et problem. Å kalle andre kvinner for mordere og sette seg over deres valg (som ofte er svært rasjonelle og smarte valg) er svært arrogant.
|
|
|
#5 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Her må jeg si meg enig med Alfa. Det er hverken mer eller mindre liv avhengig av hvorfor det er påbegynt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort eller ikkeJeg er for abort. Men enig at det burde vært lovpålagt med en samtale hos psykolog først. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Textrovert
|
OK, så et ønsket barn er et levende vesen. Et uønsket barn er et abstrakt begrep?
|
|
|
#8 |
|
ræv med ører
Ja, faktisk. Om det er en selvforsvarsmekanisme eller ikke er vel opp til hver enkel kvinne som vurderer det, men for meg var det faktisk slik når jeg var i denne situasjonen.
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Det Olympia sa. Å abstrahere er et verktøy for å minske skam og skyld hos jentene.
|
|
|
#11 |
|
Off the map.
|
Sv: Abort eller ikkeEr dere forresten klar over at dere som bruker spiral aborterer stadig vekk? Egget rekker å bli befruktet. Er det i såfall et påbegynt liv?
|
|
|
#12 |
|
Opp og ned
|
Sv: Abort eller ikkeJeg er selv for selvbestemt abort fram til uke 12 og ja til nød lengre en det også vist omstendighetene er slik.
|
|
|
#13 |
|
Ekvilist
|
Det gjelder vel bare den ene typen spiral. Kobberspiral antar jeg? Dette er iallefall årsaken til at den typen spiral er helt uaktuelt for meg. Jeg anser det som en form for passiv provosert abort, og det blir etisk galt for meg. Jeg anser jf. den andre diskusjonen befruktet egg som et påbegynt liv. Og jeg er for dagens lovgivning altså.
|
|
|
#14 |
|
ræv med ører
Jeg melder meg inn i morderklubben, og er ellers helt enig med Mim i diskusjonen. Det var lenge siden sist jeg kunne si det, forresten.
|
|
|
#15 |
|
|
Den ble over-the-top for meg også, Mim. |
|
|
|
![]() |