Sv: Er det greit å direkte oute rødprikker?
Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.
Nei, men her var grønnprikkene også helt okei å oute. Så da så.
Det er ikke generelt forbudt å oute hverken røde eller grønne prikker. Det er derimot forbudt iflg. forumreglene å legge ut personlige opplysninger om andre brukere, så telefonnummeret ditt vil det for eksempel være forbudt å "oute".
For å ta en analogi: Det er ikke noe generelt forbudt å fortelle på forumet noe noen i RL har sagt til deg. Det finnes riktignok helt klart tilfeller der folk i RL forteller deg noe som du ikke bør fortelle på forumet. Men da er det andre "regler" som slår inn, det være seg alminnelig folkeskikk, private avtaler eller norsk lov. Og det ville jo (etter min mening) være latterlig om det skulle være generelt forbudt.
Forumreglene er med vilje (slik jeg har forstått det) ikke gjort veldig spesifikke på hva som er lov og ikke. Det er et generelt krav at man skal ta ansvar for det man skriver, og et ønske om at man skal oppføre seg noenlunde voksent og behandle hverandre med et minimum av respekt. Nøyaktig hva dette innebærer, står ikke nedfelt i noen regler, men blir vurdert i tvilstilfeller.
Hvis du skjeller ut noen på en rød prikk, og dette blir offentliggjort, kan jeg ikke se at det er så veldig synd på deg. Heller ikke hvis du beskylder noen for noe på en rødprikk, og de velger å svare på beskyldningene i forumet. Og hvis du stiller noen et spørsmål på en prikk, og får svar i tråden, er jo det like greit som noe annet. Hvis du derimot forteller noe som er ment å være privat eller hemmelig, og dette blir outet, vil det være rimelig å reagere. Men et generelt forbud mot å oute prikkekommentarer kan jeg ikke se noe behov for. Det virker kunstig på meg.
Og bare så du er klar over det, siden dette tydeligvis er noe som engasjerer deg: det er heller ikke noe forbud i forumreglementet mot å offentliggjøre noe man har fått på PM. Dette vil i svært mange tilfeller bli oppfattet som ufint og slemt, og som sådan kan det bli reaksjoner, men det er ikke i utgangspunktet forbudt.