|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Er du medlem av Mensa? | |||
| Ja (eks. medlemmer stemmer også her) |
|
7 | 3,23% |
| Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) |
|
63 | 29,03% |
| Nei, jeg har tatt testen, men strøk |
|
12 | 5,53% |
| Nei, så smart er jeg neppe |
|
63 | 29,03% |
| Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens |
|
72 | 33,18% |
| Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er du medlem av Mensa?
IQ-tester måler IQ. IQ-testene tester spesielt linguistisk intelligens, logistisk-matematisk, og spatial intelligens.
Det er ingen som har kranglet på at de er de best kjente metodene, det som bestrides er om testene måler intelligens direkte eller indirekte og om IQ omfatter hele intelligensbegrepet eller bare et subset som jo da selvfølgelig er positivt korrelert til intelligens.
Når man bruker begrepet presist i statistikk så betyr det at ved gjentatte målinger så varierer resultatet lite. Det betyr dog ikke at man ikke kan ha bias eller at man måler noe annet enn hva man tror det måler. Det er nettopp derfor det er riktig å si at IQ-tester måler IQ, men at IQ er korrelert med intellligens.
|
|
|
#2 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
IQ betyr intelligenskvotient. Dermed blir det meningsløst å hevde det er forskjeller på "IQ" og "intelligens" da det jo er snakk om samme begrepet. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hertuginne
|
Jeg tror nok Esme brukte sitt eget språk i det innlegget, så får du velge selv om du vil tro det eller ikke.
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Det er ikke et problem så lenge jeg snakker med andre med fagkunnskap. Det var du som etterlyste fagkunnskap og så furter du når du får innlegg som har presise termer.
|
|
|
#6 |
|
Aktiv
![]() |
Joda, alt dette er vel og bra. Men g-teorien er som du innrømmer en teori og kan vel ikke gjendrive det som regnes som sikker viten. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Travelt opptatt
|
Her er det en som har peiling på vitenskap, ja. Er du kanskje blant dem som mener at man burde undervise kreasjonisme i skolen fordi evolusjon bare er en teori?
Litjtausa 06. Lille skatt 07 Sist redigert av gajamor : 30-08-08 kl 19:12. Årsak: Satte på tegn før smiley slik at aC skulle bli glad. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Det er overhodet ikke enighet i fagmiljøene om at IQ og intelligens er akkurat det samme. Skjønte du ikke hva jeg skrev?
|
|
|
#9 |
|
Aktiv
![]() |
Hvis du har studert både statistikk og medisin bør du vel ha evnen til å uttrykke deg noe enklere enn du gjør i det foregående innlegget. Du imponerer ikke meg med å skrive f.eks "korrelasjon" i stedet for "sammenheng" som betyr akkurat det samme. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du medlem av Mensa?Ha ha ha, gi deg nå Bingo, før du driter deg fullstendig ut.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Det er da ikke det samme!
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Hvis man tror at de ordene betyr akkurat det samme, skjønner jeg forsåvidt at man ikke synes det er noe poeng å bruke så presise ord som Esme gjør. Eller å skille mellom "intelligens" og "IQ".
|
|
|
#13 |
|
|
Det er tanken som teller? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Et ord eller et begrep er jo bare det man definerer det som. Hvis man finner ut at intelligens tidligere har vært definert for snevert er det ikke umulig at ordet eller begrepet etterhvert divigerer fra den opprinnelige meningen. Og det er jo akkurat det som skjer intelligensbegrepet er i endring.
Det stemmer ikke helt. Det er så vidt jeg vet ingen tvil om at empati er en del av EQ så noe vet man. Jeg har også forstått det slik at man knytter EQ til speilnevroner i hjernen. Jeg har bare lest om det i bøker, men jeg la inn en link til en artikkel jeg fant på nett.
|
|
|
#16 |
|
Aktiv
![]() |
Det er riktig at man forsker på hva EQ muligens kan være. men det hjelper lite med fysiologiske forklaringer når man ikke vet hva man ønsker å forklare. Man må bestemme seg for hva man vil at EQ skal bety før det er noe poeng i å finne ut hva den skyldes. Og så lenge man ikke har bestemt seg for hva man ønsker å måle kan man heller ikke måle det. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| iq, klassiker, mensa |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|