Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kan noen fortelle meg forskjellen på dialekt og dårlig språk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-08, 01:08   #1
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg forskjellen på dialekt og dårlig språk?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes det er vanskeligere å skille mellom sosiolekt og dårlig språk. I den grad det kan skilles, i enkelte tilfeller.

Sosiolekter oppstår på grunn av sosiale forskjeller i samfunnet, og om det er det er dårlig språk blir av og til et tolkningsspørsmål. Det er heller ikke et nytt fenomen, da sosiolekter har eksistert så lenge det har funnets forskjellige sosiale lag. Kjønn, alder og utdanning påvirker også språket.

En sosiolekt som oppstår på f.eks vestkanten av Oslo, er ikke dårligere språk enn en dialekt. Og en sosiolekt oppstått på østkanten er ikke nødvendigvis dårligere språk enn sosiolekten fra vestkanten. Det blir da selvsagt en diskusjon hvorvidt forkortelser, sammentrekninger, låneord og nye ordlyder er dårlig språk eller ikke. Nå sier ikke jeg at det ikke forekommer sleivete grammatikk og direkte feilbruk av ord av de som snakker enten dialekten eller sosiolekten (eller begge deler). Det finnes alltid de som ordlegger seg bedre og dårligere enn andre, av og til påvirket av hvorvidt norsk er morsmålet, av og til ikke. Og det kan også diskuteres hvorvidt det bør være plass til at språket, sosiolektene og dialektene påvirkes av slike feil. Men det gjør det enten vi vil det eller ikke.

Det siste jeg leste nå var at det er en del som nå sier ba, istedet for bare. Dette har vi lånt av våre svenske innflyttere. Alltid i forandring...

Gammel 01-09-08, 09:37   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

En sosiolekt som oppstår på f.eks vestkanten av Oslo, er ikke dårligere språk enn en dialekt. Og en sosiolekt oppstått på østkanten er ikke nødvendigvis dårligere språk enn sosiolekten fra vestkanten.

Ikke nødvendigvis, hæ? (Det forholder seg selvfølgelig omvendt. )

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 11:55   #3
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Her sier vi "mast" i stedet for "mistet".
"Kom ani" i stedet for "kom borti".

Aner ikke om det går under betegnelsen dialekt eller dårlig språk.

Muntlig sier jeg ofte når i stedet for da, om det er snakk om fortid.
Men skriftlig tror jeg at jeg pleier å ha det rett.
(Jeg legger alltid merke til den feilen når andre skriver også.
Mange som skriver "når storebror var liten..." "Når jeg gikk på skole...")

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 12:44   #4
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg kunne ha puttet inn "nødvendigvis" først også, men det ble unødvendig mye nødvendighet... Selvsagt er det omvendt.

:kalbærnenser:

Gammel 01-09-08, 12:47   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.