Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Å begynne et svar med "Nei, ..."

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-08, 20:38   #1
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."

"Nææææi, det..."
Jeg tror det var Oddvar Brå som startet trenden.

Gammel 01-09-08, 23:58   #2
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

"Nææææi, det..."
Jeg tror det var Oddvar Brå som startet trenden.

Og Ole Gunnar Solskjær fortsatte. Jeg husker ikke hvor jeg hørte/leste et intervju med Solskjær hvor bortimot samtlige svar begynte med "Nei, jeg...".

Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 00:07   #3
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Nei, si det?

Har dette en sammenheng med nordmenns tendens (og kanskje sørlendinger spesielt) til å spørre "negativt"?

F.eks; "du skal ikke ha litt kaffe?" "Du har ikke tilfeldigvis..." osv osv.

Stusset aldri over det før jeg flyttet til Oslo, men her har jeg jammen fått mange svar som tyder på at dette er uvanlig.

F.eks
"Jeg kunne ikke fått et glass vann av deg?" "Nei, du har helt rett, det får du IKKE", fremført med et litt irettesettende smil.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 00:23   #4
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Det høres litt negativt ut å starte et svar med "Nei". Eller skal vi si likegyldig?
Det er et rart fenomen, som jeg håper det bare er vi nordmenn som har. Jeg har i kke hørt det verken på engelsk, tysk eller spansk. Heller ikke på dansk eller svensk, tror jeg.

Men andre språk har da sitt å stri med. Hvor mange ganger sier en amerikaner "You know" i et intervju. Nesten ALLE amerikanere gjør det.
Det er en like stor uvane, mener jeg.

Her i Norge har vi også andre rariteter i språket. Ta f.eks. Kristiansandere som møter bekjente på gata og sier "Javel?". Det betyr "Hei" eller "Hallo". Forstå det den som vil.

Og så irriterer jeg meg litt over Rogalendinger som starter setninger midt inni. Som f.eks. unger som spør foreldrene "...om eg kunne få en is?" Det betyr altså: Kan jeg få en is?. De kutter altså vekk innledningen i setningen, som trolig er "Eg lurte på......"
Eller de irriterende spørsmålene overalt i landet som begynner på "at kan jeg få lov til å gå bort til...osv......". Helt meningsløs norsk.

Ser vi det i sammenheng med Nei....-innledning på svar er det omtrent like galt.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.