Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Hva med hjemmebrenning og røyking i bil, da? Hjemmebrenning er også forbudt, men mange - deriblant jeg ser på dette som en veldig liten foreseelse, og man blir rett og slett ikke tatt for å brenne hjemme til seg selv. Hvem skulle ta deg? Selvfølgelig, prøver du å utkonkurere polet er det en annen sak.
Hjemmebrenning har så vidt jeg vet være forbudt lenge. Så lovendringen burde ha gitt en norm for lenge siden. I mannen min sitt oppvekstmiljø derimot finnes det ikke hjemmebrenning. Ser ut til at bedehusmiljøet greide det som ikke lovverket greide.
Lovgivning er absolutt ikke det som fungerer mest som normgivning for folk flest. Konsekvenser funger derimot ypperlig som normgivning.
Akkurat hva som fungerer best kan jo diskuteres, og det varierer antagelig ut fra område og alvorlighetsgrad - men det ser da ut til at røykeloven har virket, eller hva? Folk var jo veldig skeptiske til den også.
Jeg syns faktisk ikke at sammenlikningen hjemmebrenning og røyking i bil er helt relevant heller. Hvis en trekker det videre, så kan man selvsagt si at hjemmebrenning kan påvirke barnet negativt, men passiv røyking er mye mer direkte helseskadelig.