Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Økonomi 101 for dummies

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-08, 15:24   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Jeg har lest meg opp på Bankenes sikringsfond, eller hva det heter, og er glad jeg har pengene mine i en norsk bank. :deltar:

Gammel 06-10-08, 15:31   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har lest meg opp på Bankenes sikringsfond, eller hva det heter, og er glad jeg har pengene mine i en norsk bank. :deltar:

Hvis du har over 2 mill, så må du huske å spre dem på flere banker. Dette er vel hypotetisk for de fleste småbarnsforeldre, men det kan jo være noe å minne et par besteforeldre på.

Gammel 06-10-08, 15:42   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Hvis du har over 2 mill, så må du huske å spre dem på flere banker.

Nå lo jeg så høyt at det er godt sjefen akkurat gikk.

Med mine 2,50 og en bugg, så hadde jeg vært trygg med en svensk bank også. Kanskje ikke en islandsk, men åkkei.

Gammel 06-10-08, 17:50   #4
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke Økonomi 101 nei. Jeg har prøvd å finne ut av dette også, men finner mange halvveise, men ingen overbevisende svar. Det virker som om svarene avhenger litt av hvor de står i forhold til kriseplanen.

Her er et par:
http://krugman.blogs.nytimes.com/200...ney-come-from/

Sitat:

But, people ask me, where will we get the money? Won’t we have to borrow it from the Chinese?
Actually, no.
Ten years days ago, I explained that the Paulson plan would actually move money in a circle. No outside financing would be needed.

Les også det han linket til. Og kommentarene, kommer fram mange nyanser der.

http://www.wltz.com/news/local/29723974.html

Sitat:

If passed, where will the money come from? With this being an election year, Daniels said he doesn't see the government curtailing spending.

"This is going to be new debt,” he said.

Which means generations will have to foot the bill, an approach government has taken before.

Denne artikkelen sier jo noe annet.

Så det er ikke lett å vite, kanskje noen andre kan mer enn meg?

For øvrig er ikke dollaren backet av gull. Slik jeg har forstått det så er det ikke backet av noe spesielt, bare bestemt at dollar skal være akseptert betaling.

Sitat:

The terms fiat currency and fiat money relate to types of currency or money whose usefulness results, not from any intrinsic value or guarantee that it can be converted into gold or another currency, but instead from a government's order (fiat) that it must be accepted as a means of payment

Fra Wikipedia (fiat currency).

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 14:46   #5
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

For øvrig er ikke dollaren backet av gull.

Riktig, ikke siden 1971.

Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 20:36   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Hvis du har over 2 mill, så må du huske å spre dem på flere banker. Dette er vel hypotetisk for de fleste småbarnsforeldre, men det kan jo være noe å minne et par besteforeldre på.

skulle ha vært sånn for lånene også, alt over to millioner - vips borte vekk... *dreamer*

Jeg synes heller ikke det var banale spørsmål du hadde, derimot veldig lurt spørsmål. Hvor kommer disse pengene fra. Redder de wall street og tar knekken på noe annet??

Som jeg leste i finansavisen: denne redningspakken ble sammenlignet som å ommøblere titanic rett før den sank. Dette uttales av aksjestrateg Terje Nyborg, en mann som jeg personlig har god tiltro til.

Gammel 06-10-08, 15:31   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Og jeg er glad jeg ikke har noen penger å bekymre meg for. :gjeldsslave:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 15:32   #8
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og jeg er glad jeg ikke har noen penger å bekymre meg for. :gjeldsslave:

My thoughts exactly.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.