Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Skikk og bruk på fly?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 21:02   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly?

Tro hvordan forskjellen er mellom forskjellige flyreiser?
Jeg reiser som regel SAS innenlands, og Lufthansa, SAS, KLM utenlands og opplever at det er god plass og har egentlig ikke tenkt så nøye etter dette med å lene seg bakover for å ta hensyn til de bak og slikt Og jeg reiser.... tja, 20+ turer i året Kanskje det rett og slett er fordi jeg er vant til fly med (relativt) god plass, selv på de billigste billettene?

Jeg vil tippe det er andre og trangere forhold på Ryan Air, kanskje Norwegian?, charterfly?

For ikke å snakke om widerøe

Kanskje det er derfor vi har så forskjellige erfaringer om dette?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 21:13   #2
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Aviser?? Hvor?

Polyanna pleier sikker å komme sist ombord.

Når vi er ute og flyr både med og uten barn så prøver vi å ta hensyn til våre medpassasjerer, og jeg blir veldig glad når andre gjør det samme for oss. Ungene for lov å henge over seteryggen til de som sitter bak så lenge de ikke søler kjekssmuler eller drar dem i håret, eller plager dem på noen annen måte. Samme gjelder at de får titte forover, men da ikke henge på seteryggen siden den ikke er vår. I alle fall så lenge ikke de foran oppfordrer til det og vil snakke med dem.

Når det gjelder å oppholde seg i midtgangen så gjør vi det litt under flyturen når det ikke er mye annen trafikk der og vogner som skal frem og tilbake.

Når det gjelder seteryggen så legger jeg sjelden sete helt bakover, men et hakk er jeg helt avhengig av å ha det bakover. Jeg synes heller litt synd på de som sitter foran mannen min på flyet, for de får ikke setet sitt bakover en eneste millimeter. Han er så lang at beina står i spenn mot setet foran, og ut i midtgangen får han ikke ha dem (ikke fast i alle fall). Det er veldig behagelig å reise med rutefly istedenfor charterfly, for da er det ofte litt ledige plasser sånn at en kan breie seg litt.

Når det gjelder plassering, så har vi hatt helt borti natta plasseringen noen ganger, men stort sett ordner det seg. Eneste gangen det ikke ordnet seg var når mannen og jeg ble plassert i hver vår ende av flyet når vi var på tur alene, og jeg ble plassert mellom to andre som reise sammen. Jeg tilbød meg å bytte plass med en av dem, men nei da. De hadde det helt fint. Virket ikke som de var like gode venner etter ferien for å si det sånn det paret.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 23:04   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Jeg vil tippe det er andre og trangere forhold på Ryan Air, kanskje Norwegian?, charterfly?

Jeg reiser ofte Norwegian innenlands og kan ikke si jeg merker noen særlig forskjell på plassen der og på SAS. På Widerøe er det jo ikke noe problem: Der kan jo ikke setene legges bakover i det hele tatt.

Jeg forventer i grunnen ikke at andre passasjerer skal huske å ta ekstra hensyn til meg, enten jeg nå har med meg unger, er høygravid eller går med krykker. (Jeg har prøvd alle varianter.) Derimot anser jeg det for min oppgave å kommunisere mine behov til de jeg trenger hjelp eller hensyn fra. Hvis persjonen foran meg legger ned setet slik at jeg ikke får plass til ettåringen, ber jeg vedkommende så pent jeg kan om h*n kan tenke seg å holde setet oppe. Hvis jeg trenger hjelp til å legge bagen i bagasjehylla når jeg har et barn på armen, så ber jeg pent om vedkommende ved siden av meg kan gjøre det for meg. Jeg har til og med bedt medpassasjerer om å holde babyen min så jeg får satt meg og festet beltet (men da ser jeg folk an først og spør bare hvis jeg ser noen som ser ut som de egentlig kan tenke seg å tilby seg hjelpen, men ikke helt tør gjøre det).

Forretningsreisende er en egen rase, som ofte ikke er oppmerksom på så veldig mye annet enn at de er på vei hjem etter en lang og ofte ganske slitsom arbeidsdag. Mange av dem er mer opptatt av å ta igjen søvn enn å se så veldig nøye på folk rundt seg. Jeg forventer ikke at folk skal skjønne helt av seg selv at jeg trenger hjelp, og min erfaring er at man kommer veldig langt ved å smile og spørre pent. Og fungerer ikke det på medpassasjerene, fungerer det stort sett bestandig på kabinpersonalet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 08:24   #4
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Tro hvordan forskjellen er mellom forskjellige flyreiser?
Jeg reiser som regel SAS innenlands, og Lufthansa, SAS, KLM utenlands og opplever at det er god plass og har egentlig ikke tenkt så nøye etter dette med å lene seg bakover for å ta hensyn til de bak og slikt Og jeg reiser.... tja, 20+ turer i året Kanskje det rett og slett er fordi jeg er vant til fly med (relativt) god plass, selv på de billigste billettene?

Kanskje det er derfor vi har så forskjellige erfaringer om dette?

Ryanair er ganske trangt, men jeg opplever ikke noen vesentlig forskjell mellom de mer "ordinære" flyene. Et unntak er faktisk Lufthansas relativt små regionalfly, der var det bedre plass til beina enn på de større flytypene til SAS, KLM, Alitalia osv. Jeg synes heller ikke det er så stor forskjell på business og økonomi.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 18:10   #5
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde det var en uskreven regel at man reiste opp setet når maten blir servert. Dette har iallefall jeg "prentet" inn i våre håpefulle.
Ellers så legger jeg ned setet på lengre turer om jeg hviler, hvis ikke tar jeg opp ryggen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.