Sv: Gir du finger’n i trafikken?
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
For all del, men sinne, desperasjon og fortvilelse i trafikken fordi folk ikke blinker i rundkjøringer og ikke kjører i det tusendelssekundet det lyser grønt?
Det er selvsagt ikke greit å slå eller banne heller, men dette trodde jeg stort sett voksne var innforstått med. På lik linje med å vise fingeren.
Diskuterer du om det er feil å bli sint i trafikken eller diskuterer du hvordan man skal uttrykke sinnet sitt?
Jeg blir f.eks svært sjelden sint av at folk ikke kommer seg inn i krysset i løpet av et tusendels sekund. Men jeg blir rasende når de gjør ting som hindrer trafikken i rushen, eller spesielt kjører sånn at de skaper trafikkfarlige situasjoner. Det kan vi nå diskutere om det er "riktig" og moralsk sinne å ha.
Når det gjelder å vise fingeren så skjerper jeg meg i nærheten av sønnen min, men samtidig så har jeg ikke noen spesiell intensjon i å oppdra ham til at han ikke skal ha noen ytre manifestasjoner når han blir kjempeforbannet. Han får ikke slå eller noe sånt, men om han er 100% forbannet og nøyer seg med å brøle så er det ok synes jeg. Jeg har ikke som mål at det ikke skal vises at han er forbannet når han er det. Men dette blir jo en mer generell diskusjon enn hissighet i trafikken.