|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Man kan kritisere sprkåkbruken, ja, men jeg holder fast min oppfattelse av saken. De oppfattet mannen (feilaktig) som et ordensproblem, pga at han tisset på dem, og overlot til politiet og frakte han til legevakta. Det ville vel bety en forsinkelse på 15 minutter. Ellers lå han lå 1 time og 20 min på legevakta før han ble sendt videre til sykehus, og der opererte de 7 timer senere. Burde man ikke kritisere legevakta for å vente så lenge med å sende han videre; eller er det bare ambulansesjåførene som skal "taes"? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Jeg har forstått det som at han måtte vente så lenge fordi AMK ikke ville sende noen ambulanse for å hente han fordi de holdt fast på at han var et ordensproblem (jf artikkelen jeg lenket til over). Jeg har ikke sett på rapporten fra Helsetilsynet (eller hvem det nå var), så jeg vet ikke helt om dette stemmer.
|
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Hvorfor er det så utenkelig at de oppfattet han som et ordensproblem? Hvorfor må hudfargen hans ha spilt en avgjørende rolle for at de ikke tok ham med?
Jeg ser ikke på det som å blande kortene, og jeg har aldri vært så uenig med noen som jeg er med him, deg og Embs i denne debatten. Dere spekulerer. Det at Schjenken har fortalt sin historie hjelper ikke, dere har allerede bestemt dere for hvordan det er.
Nettopp!
AMK kan ikke nekte eller holde fast på å ikke sende en ambulanse hvis en lege (i dette tilfellet; fra legevakte) bestiller en. Videre kan ikke AMK-personellet velge hvilke kriterier som skal ligge til grunn. De må forholde seg til "Norsk indeks for medisinsk nødhjelp". |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Deltidsmamma
|
Nemlig. Det blir faktisk komisk det hele. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selvfølgelig er ikke ambulansesjåførens ansvarlig for kolonitiden, han er bare født i den delen av verden som har dratt nytte av kolonitiden. Men jeg synes absolutt ikke at det er noe komisk å trekke koloniherredømme inn, det er desverre tvert imot ganske relevant for en stor gruppe mennesker i verden som lever med konsekvensene skapt av kolonitiden.
|
|
|
#6 |
|
Deltidsmamma
|
Altså, jeg har overhodet ikke det synet som du refererer til her. Om du skulle tro det, da. Jeg vet at vi er privilegert som er født i vesten. Men man er da ikke automatisk rasist for det? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må bare kommentere det du skriver i forbindelse med programmet på NRK. Det er ikke sånn at alle land med fattigdomsproblematikk er der de er på grunn av kolonisering og utnytting. I India, som dette programmet var fra, er det fortsatt et kastesamfunn som er veldig polariserende i forhold til hvor man hører hjemme. Fattige er dømt til å være/forbli fattige. Både i Asia og i Afrika er det mange nasjoner som har lidd under kolonistyrer fra ulike Europeiske nasjoner, og mange konflikter opprettholdes på grunn av vestlige interesser og pengeflyt. Det ER imidlertid mange svært korrupte og maktsyke ledere også, som fint klarer å rævkjøre egne nasjoner, uten innblanding fra det hvite vesten.
|
|
|
#8 |
|
This is normal!
|
Det er ikke utenkelig, og ingen av oss sitter med fasiten. At Schjenken sier at han ikke har diskriminert, betyr ikke at jeg må tro han. Basert på det jeg har lest og hørt i denne saken, ser jeg det som sannsynlig at ambulansesjåførene behandlet Farah som de gjorde pga at han er mørk i huden.
Schjenkens historie er ikke nødvendigvis sannhet. Selvfølgelig har han ikke fortjent det presset som har vært mot han etter denne hendelsen. Grunnen til at jeg synes han ikke har troverdighet, er at han dropper å kommentere flere av de problematiske sidene ved han og hans partners oppførsel.
Det stemmer ikke. Han skrev denne kronikken i Aftenposten en stund etter hendelsen:
Det er det da ingen her som har skrevet, er det vel?
Schjenken opptrådde som en offentlig tjenestemann i denne saken, og han er del av et system. Det er vel derfor Farah skriver som han gjør.
Men det gjorde de altså.
|
|
|
|
#9 |
|
Ustabil
|
Det er åpenbart at Farah har "statuert et eksempel". Shjenken er egentlig uviktig. Farah er sint på hele det norske samfunnet og mener at vi er en grå masse som gjør alt vi kan for å trykke han ned. Men han bruker Shjenken bevisst for å være ekkel. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
This is normal!
|
Jeg tror også det er derfor at Farah går så hardt ut, og at det rammer Schjenken. Litt sånn payback time... Jeg synes han bommer veldig, og det er synd, for noen av tankene hans er det viktig å diskutere.
|
|
|
|
#11 |
|
Vaklende
|
Nå har ikke jeg lest alt som er skrevet siden sist, så det er mulig denne er gjennomdiskutert allerede. Men Skremmern, her blander du kortene igjen hvis dette med å spekulere referer til om ambulansesjåføren hadde rasistiske motiver. Hvis du leser mitt innlegg f.eks, så har jeg ikke skrevet noe om at jeg tror han var rasist. Tvert imot, jeg understreket Esme på at det vet vi ikke (ut fra fakta). Det jeg snakket om var at de hadde begått en feilvurdering, noe han innrømmer uten å komme med den uforbeholdne unnskyldningen jeg snakker om. Eller mener du at hvis man gjør grove feilvurderinger, så trenger man ikke å unnskylde det ordentlig, og spesielt ikke hvis man selv blir urettferdig behandlet i etterkant? Sist redigert av Balanse : 10-10-08 kl 20:01. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
saftig
|
Denne skjønte jeg ikke.
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
Jeg begynner å bli lei av å gjenta meg selv. Hvor i alle dager sier jeg at noe forsvarer feilvurderingen de gjorde den dagen? Jeg vet ikke hva mer verken jeg eller Schjenken kan si om akkurat det, han har innrømmet at han gjorde en feil. Han fikk til å begynne med ikke lov til å uttale seg, han fikk bare en enorm motbør, og slik som det er nå synes jeg Farah har dratt det så langt andre veien at jeg ser ikke hva en unnskyldning kan gjøre. Men igjen, han har bedt om et møte. At han synes det er vanskelig å forholde seg til Farah, skjønner jeg veldig godt.
Jeg har snakket litt om akkurat dét i innleggene mine, jeg har aldri nevnt et ord om at min sympati unnskylder hans feilvurderinger. Men hvem prøver vi å lure. Farah har forlengst beveget seg bort fra det som skjedde den dagen i Sofienbergparken. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenJeg må si mange her blir tillagt meninger som jeg ikke klarer å lese utifra innleggene. Igjen, at man synes kronikken var drøy, at man mener at det ligger andre årsaker enn rasisme bak feilvurderingen og at man diskuterer måten saken er hauset fram i media, mens selve voldshandlingen knapt er nevnt, betyr ikke at man mener det var riktig det som skjedde eller at mannen ikke er verdig like god hjelp som alle andre.
|
|
|
#15 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg tror at når man mener/sier noe ufordelaktig om noen som er brune i huden, eller forsvarer en hvit i en konflikt med en brun; da blir man lett utsatt for mistenkeliggjøring. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Vaklende
|
Først, jeg synes nå det er fint at du fortsetter å delta i diskusjonen, og det bekrefter min oppfatning av deg i det at selv om du kan være blodig uenig er du interessert i å ta en dialog rundt det. Det setter jeg pris på. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
En Som Trener
|
Jeg quoter meg selv igjen for å klargjøre overfor meg selv hva jeg egentlig har sagt (må ha det med t-skje og får skylde på ammetåke).
Jeg har uthevet det jeg ser du reagerer på Balanse, og jeg skjønner at slik jeg har skrevet det så virker det selvmotsigende. Om jeg skal prøve å si det på en annen måte slik at min opprinnelige mening kommer klarer fram...hmmm...da må det vel bli noe slik:
Når man ser av andre innlegg her at det er den som beskyldes for rasistiske handlinger/utsagn som er tillagt bevisbyrden, altså at man selv må bevise at man ikke har sagt eller gjort noe rasistisk, så synes jeg faktisk ikke at det er greit at man drar inn rasisme i en sak om forkjellsbehandling på generelt grunnlag. Det vil generelt sett være svært vanskelig å bevise at man ikke gjorde slik eller sånn fordi offeret var mørkhudet eller om man gjorde det uavhengig av hudfarge.
|
|
|
#18 |
|
Ustabil
|
Jeg leste et annet sted (mulig det var i artikkelen om Shjenken) at politiet rekvirerte en bil, men før bilen kom fram hadde Farah allerede forsvunnet i taxi. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
This is normal!
|
Det stemmer at han kjørte taxi til legevakten. Denne hendelsen med AMK var senere på dagen, da Farah skulle fra legevakten til sykehuset. Altså ikke fra parken til legevakten.
|
|
|
|
#20 |
|
Ustabil
|
OK, da koblet jeg feil. Mener du altså at Shjenken var skyld i at AMK-sentralen ikke fikk transportert Farah til sykehuset også? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|