Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor stemmer du som du gjør?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-06, 05:04   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Ap:

Frihet fra fattigdom og undertrykkelse, og frihet til utfoldelse av skapende evner og muligheter.

Like rettigheter og plikter for alle, og like muligheter uansett sosial bakgrunn, kjønn religion eller etnisk opprinnelse.

Solidaritet med mennesker over hele verden, og med kommende generasjoner

Høyre:

Ja til frihet for enkeltmennesket
Ja til et varmt og trygt samfunn
Ja til personlig initiativ
Ja til økt verdiskapning
Jat til utdannelse for fremtiden
Ja til en aktiv utenrikspolitikk

SV:
Ulike mennesker. Like muligheter.
En skole for alle!
Ta vare på miljøet.
Fjern fattigdommen -del godene.

Frp:

Liberalistisk parti bygget på Norges grunnlov, norsk og vestlig kulturarv med basis i det kristne livssyn.Hovedmål: sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.

Sp:
Lokal velferd
Frivillighet, idrett og kultur
Samferdsel og næring
Nei til norsk medlemskap i EU.

RV:

Mener mye om det meste og vil ha revolusjon. Har ikke noe fast grunnsyn. Med folk mot makta!
Forsvar folketrygda
6timers arbeidsdag
Nei til EU- ut av EØS
Norge ut av Irak og Afghanistan
Et sosialistisk Norge

Venstre:
Liberal politikk basert på radikal samfunnsforståelse.
Nei til EU (eller kanskje egentlig delt i synet på EU)
Troen på enkeltmenneskets evne til å skape sitt eget unike liv.

Krf:
Har verdigrunnlaget sitt forankret i det kristne menneskesynet, nestekjærligheten og forvalteransvaret og de ti bud. Dette verdigrunnlaget kommer til uttrykk i Bibelen.

Kystpartiet:
Verdivern gir trygghet.
Kristne verdier
Miljøvern
Folkestyre
Stabil bosetting
Arbeid til alle
Eiendom til alle
Blandingsøkonomi
Vern av familie, lokalsamfunn og nasjon
Kulturell forankring
Personlighetsutvikling

Jeg synes samtlige har masse bra i grunnsynene/ideologien sin, bortsett fra Venstre og RV som for meg fremstår som "uklare" på hvor de står.
Kan noen opplyse meg litt om hva Venstre og RV står for??

Gammel 29-11-06, 07:08   #2
TBM
Passiv

Standard

Jeg har valgt SV som mitt parti fordi jeg ønsker å støtte en politikk i Norge hvor samfunnet ivaretar hverandre og ikke at vi får et amerikanisert "klare deg selv"-samfunn.

Globaliseringen har ført til at det er mye kortere "vei" mellom de rike landene og de fattige landene. Vi må snart ta større ansvar for å hjelpe disse landene også. (Jeg tror heller ikke at de vil finne seg i å "se" på vår overflod i all framtid, mens de lever i svært fornedrende forhold.)

Miljøødeleggelsene... vi bør være kompromissløse ovenfor miljøforurensning. Jeg synes det er tragisk at det i dag ikke er tverrpolitisk flertall for å stramme inn miljøpolitikken mer.

Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 07:54   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg stemmer ut fra ideologi. Og ut fra at jeg er veldig klar over at Norge som nasjon ikke kommer til å være søkkrik særlig lenge dersom vi ikke finner flere ben å stå på.

Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 14:15   #4
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg stemmer ut fra ideologi. Og ut fra at jeg er veldig klar over at Norge som nasjon ikke kommer til å være søkkrik særlig lenge dersom vi ikke finner flere ben å stå på.

Jeg er enig med deg i dette. Dersom oljen er borte hva har Norge da? Pr. i dag? Finnes det i det hele tatt noen plan?

Er det ikke en idé å sørge for en politikk som legger forholdene til rette for de som ønsker å skape arbeidsplasser, satse mer på forskning og utvikling, øke økonomiens vekstevne, legge til rette for konkurranse og verdiskapning, redusere skattenivået slik at bedriftene blir konkurransedyktige også utenfor Norge dersom oljen forsvinner?

Gammel 29-11-06, 15:27   #5
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg synes samtlige har masse bra i grunnsynene/ideologien sin, bortsett fra Venstre og RV som for meg fremstår som "uklare" på hvor de står.
Kan noen opplyse meg litt om hva Venstre og RV står for??

En tråd fra før valget der dette var oppe.

Ellers, så kan du jo gå inn her å lese: http://www.venstre.no/vev/00011498-8000000B/

Jeg husker det var endel jeg fant litt vagt når jeg skulle stemme også, men like fullt, så var det det eneste partet som samlet de punktene som var viktige for meg. En økonomipolitikk med det beste fra høyresiden, og velferdspolitikk med det beste fra venstresiden.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 16:31   #6
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

En tråd fra før valget der dette var oppe.

Ellers, så kan du jo gå inn her å lese: http://www.venstre.no/vev/00011498-8000000B/

Jeg husker det var endel jeg fant litt vagt når jeg skulle stemme også, men like fullt, så var det det eneste partet som samlet de punktene som var viktige for meg. En økonomipolitikk med det beste fra høyresiden, og velferdspolitikk med det beste fra venstresiden.

Den venstre-linken får jeg ikke opp... Kommer heller ikke inn på hovedsiden til Venstre. Kanskje det er et tegn om at jeg bør holde meg unna?

Gammel 29-11-06, 16:35   #7
Elin

Elin sin avatar

Standard

...og ettersom denne tråden skrider frem, så ser man tydelig at de fleste ikke stemmer etter verdisyn, idégrunnlag, grunnsyn og grunnverdi,( slik mange hevdet til å begynne med i denne tråden) men etter enkeltsaker, og det var det jeg ville frem til, og mange gode eksempler på enkeltsaker er kommet. Jeg tenker fortsatt HP....

Gammel 29-11-06, 18:50   #8
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og ettersom denne tråden skrider frem, så ser man tydelig at de fleste ikke stemmer etter verdisyn, idégrunnlag, grunnsyn og grunnverdi,(

Da synes jeg du tolker materialet ditt dårlig. Jeg ser mye av dette og få enkeltsaker. (Også går jeg ut i fra at du ikke forventet en haug med svar alà: 1. Idegrunnlaget, 2. grunnsynet, 3. grunnverdiene. Jeg tror de fleste gikk ut ifra at du var ute etter litt mer utdypende enn det ...)

Enkeltsaker vil være "fordi de er for/mot EU", "fordi de er for kontantstøtten for den trenger jeg", "fordi de er mot gasskraftverk".

Grunnverdier går på hvilket satsningsområder partiet har. Det er ikke en enkeltsak å si at man liker satsingen på miljøet, på velferdsstaten, eller økonomipolitikken. Det er store sekker som rommer veldig mye. Det er snakk om den totale store summen av enkeltsaker. En helhet består alltid av enkeltdeler, men det er noe helt annet å velge på grunnlag av den totale summen av enkeltdelene, heller enn en eller to av enkeltdelene som høres bra ut og er viktig for en.
Det er også stor forskjell i det å stemme på grunnlag av hvordan en mener samfunnet bør bli drevet, og på grunnlag av at "kontantstøtten gavner meg".

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 18:55   #9
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Solidaritet
2. Solidaritet
3: Solidaritet

Gammel 30-11-06, 13:18   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

1. Solidaritet
2. Solidaritet

Dette er jeg enig i.
I tilleg ønsker jeg meg bredbånd til alle, sånn at alle (selv de som bor i grisgrente strøk) får de samme muligheter til nettbruk som oss som bor i by.
Ja, jeg vet at det er en enkeltsak, men jeg syns den er viktig.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 15:18   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

1. Solidaritet
2. Solidaritet

Gammel 30-11-06, 16:59   #12
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

...og ettersom denne tråden skrider frem, så ser man tydelig at de fleste ikke stemmer etter verdisyn, idégrunnlag, grunnsyn og grunnverdi,( slik mange hevdet til å begynne med i denne tråden) men etter enkeltsaker, og det var det jeg ville frem til, og mange gode eksempler på enkeltsaker er kommet. Jeg tenker fortsatt HP....

Hvordan går det? Du har etterhvert fått ganske mange tips.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.