Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?
Fine innspill, Polyanna.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
I tillegg så kommer spørsmålet kortreist vs. langreist, energikrevende dyrking vs. mindre energikrevende, og i så fall, kort- eller langreist energi. (Eks: Det krever mer energi å dyrke tomater i Norge, enn å dyrke dem i Nederland og så frakte dem hit. Mye mer. Altså: Langreise tomater er bedre enn kortreiste. MEN: Mange norske drivhus bruker flis fra gården til oppvarming. Flis de ikke ellers kunne blitt så lett av med. Og DA er det kortreiste bra. Men hvilke tomatbønder er dette? )
Men i forhold til både areal, reiselengde m.m., så lurer jeg på en ting? Hva slags effekt kunne det hatt dersom vi ble bare litt mer fokuserte på å spise sesongens varer? Norskproduserte epler i september har ikke krevd så mye energi eller reisetid, matauk av og til (sopp, bær) i stedet for at det råtner i skogen? Hvis man tar med alt fra energi i produksjon, emballasjekostnader (produksjon + destruksjon), frakt + + + for et eple fra Spania vs et eple fra egen hage i Norge tror jeg det kunne blitt ganske skremmende tall? I forhold til areal så undrer det meg at ikke vi skulle kunne få til noen løsninger i Norge med mer nytteplanter i private hager og mer økologisk nisjeproduksjon på små landbruksområder. Jeg kan ikke noe om det, men vi har jo ekstremt mye areal som ikke nyttiggjøres i dette landet. Er det bare ville tanker eller vet noen om det er flere som tenker mer realistiske forsøk her?
|