|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenEgentlig er det synd at barna ikke får tilbud om å besøke andre trossamfunn. Det er jo krydder i undervisningen også, å få en tur til steder de lærer om eller få møte mennesker som tror på det de lærer om. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Definér alternativt opplegg.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Alternativt opplegg som i et eller annet som involverer lærer og ikke sfo/fri. Hvordan fungerer dette egentlig i praksis? Vi fikk beskjed her om at de som ikke vil være med på julegudstjeneste skal skrive i meldingsboka. Nå er ikke det aktuelt for oss, men jeg er jo nysgjerrig på hva alternativet er... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Absolut ateist
|
I praksis, etter at jeg hadde kranglet med "kontoret" om at min datter ikke skulle delta, så endte det opp med at hun satt ved en pc, alene, og løste matteoppgaver i den tiden resten var i kirken.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Hva mener du hun burde fått som alternativt opplegg? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan ikke se noe galt i det? En skolegudstjeneste varer i ca. en time. Det er i de aller fleste tilfeller ikke den som er hovedavslutningen på skoleåret. De fleste klasser har en eller annen for for avslutning i klasserommet/ på skolen den siste dagen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ekvilist
|
Du har virkelig skjønt det.
|
|
|
#9 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenHer går ungene i kirken på julevandring, men det ville ikke bli vanlig skolegudstjeneste ved juleavslutningen i år. Dette er jeg skuffet over, fordi jeg hadde gledet meg. Tradisjonen her er fakkeltog opp til kirken, så gudstjeneste etterpå. Dette er ikke lengre lov her. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
Helt enig. Det er synd at ikke elevene kan presenteres for flere trosretninger. Da jeg gikk på lærerskolen besøkte vi både moske og synagoge. Det var veldig interessant, og jeg tror at slike besøk kan hjelpe på i forhold til å ha respekt for det andre tror på og vi kan få et mer balansert forhold til det vi tror på selv, eller ikke tror på. Dette kan være en fin innfallsvinkel til filosofi i skolen også. |
|
|
|