Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Enkelte folk har lite vett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-08, 22:03   #1
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkelte folk har lite vett

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja det er ille om det skjer. OM det skjer.

Folk gamler med barnas liv på veldig mange andre måter også, uten at det klarer framskaffe samme engasjement selv om det er minst like høy risiko for alvorlige skader og varige traumer. Ta feks lite kjærlighet, dårlig mat, lite oppfordrende foreldre.. .... til å sykle uten hjelp og hoppe på trampoline uten sikkerhetsnett. Barn dør av det og.

Så om dette er det denne moren gjør galt, altså kjøre usikret en gang... So be it.

Det går antagelig bra, men JA.. det er unødvendig.

Jeg mener for all del ikke at tingene du påpeker ikke er viktig altså, jeg klarer å engasjere meg på flere områder. 1100 barn ble skadet i bilulykker(en økning på nesten 100 barn i året sammenlignet med i 2006) i fjor og 12 døde så det er jo en viss sjanse for at noe kan skje.

Tviler forøvrig på at dette er første gangen ei heller siste gangen hun gjør dette. De skulle faktisk handle noe så livsviktig som en pakke røyk..

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 23:02   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jeg mener for all del ikke at tingene du påpeker ikke er viktig altså, jeg klarer å engasjere meg på flere områder. 1100 barn ble skadet i bilulykker(en økning på nesten 100 barn i året sammenlignet med i 2006) i fjor og 12 døde så det er jo en viss sjanse for at noe kan skje.

Tviler forøvrig på at dette er første gangen ei heller siste gangen hun gjør dette. De skulle faktisk handle noe så livsviktig som en pakke røyk..

Poenget mitt: Jeg klarer ikke se poenget med å atter en gang okke og oie seg i kor over at noen har sett at noen har gjort noe som utgjør en risiko for eget barn.
Face it. Vi gjør alle ting vi ikke burde fra tid til annen, dumme og lite veloverveide ting. Kan hende dette var et engangstilfelle det du så ja, vi vet ikke dette, og det at du spekulerer vilt her, fordi moren røyker eller noe, gjør meg enda mer fordomsfull mot tråder som dette. Kjenner du henne?
Får litt -følelse av dette, rett og slett.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:13   #3
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Poenget mitt: Jeg klarer ikke se poenget med å atter en gang okke og oie seg i kor over at noen har sett at noen har gjort noe som utgjør en risiko for eget barn.
Face it. Vi gjør alle ting vi ikke burde fra tid til annen, dumme og lite veloverveide ting. Kan hende dette var et engangstilfelle det du så ja, vi vet ikke dette, og det at du spekulerer vilt her, fordi moren røyker eller noe, gjør meg enda mer fordomsfull mot tråder som dette. Kjenner du henne?
Får litt -følelse av dette, rett og slett.

Kjenner til henne fra min forrige jobb og nå bor vi på samme sted. Forøvrig har de samme personene naboer som gjør akkurat det samme.. de kommer hver dag i barnehagen med barnet uten sete, uten sele, sittende(noen ganger stående i forsetet).

Sitter jeg på min høye hest fordi jeg ikke ser viktigheten av å slenge barnet inn i bilen for å kjøpe en pakke røyk? De kunne faktisk gått dit.. Hvis du syntes det er ok å gjøre fra tid til annen så deg om det, men jeg må få lov til å mene at det er uforsvarlig og lite lurt.

Gammel 11-12-08, 00:18   #4
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner til henne fra min forrige jobb og nå bor vi på samme sted. Forøvrig har de samme personene naboer som gjør akkurat det samme.. de kommer hver dag i barnehagen med barnet uten sete, uten sele, sittende(noen ganger stående i forsetet).

Sitter jeg på min høye hest fordi jeg ikke ser viktigheten av å slenge barnet inn i bilen for å kjøpe en pakke røyk? De kunne faktisk gått dit.. Hvis du syntes det er ok å gjøre fra tid til annen så deg om det, men jeg må få lov til å mene at det er uforsvarlig og lite lurt.

Men sier du fra?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:30   #5
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Javel

Huh?

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg leste ganske nylig at barnedødeligheten på 50/60/70 tallet lå på ca 60000 barn i året. 60000 barn, det er mange. Og når jeg ser tilbake på egen barndom og folk jeg kjente så var det faktisk veldig mange som mistet barn i ulike typer ulykker. (antar barn det her er snakk om er fra 0-18 år)

Til sammenligning omkommer i år 2007/08 ca 60 barn på grunn av sykdom/ulykke pr år. Mye fordi vi passer mye bedre på barna våre. De sikres i bil med riktig sikkerhets utstyr, og de sikres ved vann og i båt med riktig sikkerhets utstyr. Små barn leker sjelden alene ute. Vi tar godt vare på barna våre. Vi trenger ikke være slurvete og slik risikere at vårt barn blir en del av en statistikk det ikke behøver å være i.

Det regnestykket ditt stemmer vel ikke helt. Det blir født omtrent 60 000 barn i året, mener du at barnedødeligheten var på 100 % i de tre tiårene der?

Gammel 11-12-08, 14:08   #6
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I de fleste tilfeller går det greit å kjøre den lille turen til butikken, men jeg klarer ikke å skjønne at folk tar sjangsen. Om man selv kjører pent er det alltids en dust som ikke gjør det.

Når det er sagt, jeg tror ikke jeg ville sagt i fra om jeg så en slik situasjon.

Gammel 11-12-08, 14:30   #7
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hva med dette?

En mann og kone på snøscooter med to barn mellom seg. Barna er 1,5 år og 3 år.
Jeg sa ifra. Fikk svar tilbake at "han kjørte forsiktig".

Gammel 11-12-08, 14:35   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting jeg faktisk tillater meg å virkelig ergre meg over når det gjelder bilsikring er det signalet de gir ungene når de konsekvent bryter en trafikkregel, så åpenbart. Jeg registrerer at de foreldrene som slenger 6-åringen i forsetet bak airbag og uten belte, er de samme som har som har små drittunger som ikke bryr seg om regler på skolen heller. Det er de som lugger, bråker, slåss og er rett og slett slemme. Det er jo slett ikke rart. Unger gjør som vi gjør, ikke som vi sier. Bryter du regler selv så kan du akkurat like godt henge opp en plakat på rommet til ungene der det står "DRIT I REGLENE! DE GJELDER IKKE OSS!".

Så helt uavhengig av risikovurderingen, så er det en uting å bryte regler, i seg selv.

Og siden det går ut over oss og vårt barn hver bidige dag (ikke bare bilsikringen, selvsagt, men holdningen det er et symptom på), så ergrer det meg, ja.

Gammel 11-12-08, 22:11   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En ting jeg faktisk tillater meg å virkelig ergre meg over når det gjelder bilsikring er det signalet de gir ungene når de konsekvent bryter en trafikkregel, så åpenbart. Jeg registrerer at de foreldrene som slenger 6-åringen i forsetet bak airbag og uten belte, er de samme som har som har små drittunger som ikke bryr seg om regler på skolen heller. Det er de som lugger, bråker, slåss og er rett og slett slemme. Det er jo slett ikke rart. Unger gjør som vi gjør, ikke som vi sier. Bryter du regler selv så kan du akkurat like godt henge opp en plakat på rommet til ungene der det står "DRIT I REGLENE! DE GJELDER IKKE OSS!".

Så helt uavhengig av risikovurderingen, så er det en uting å bryte regler, i seg selv.

Høh? Er det bare jeg som reagerer på dette? Er du lærer Polyanna? Eller har du nettopp gjennomført et forskningsarbeid på sammenhengen mellom dårlig bilsikring og atferdsproblemer i skolen? Hvis ikke, må jeg bare si at det der var en utrolig merkelig, for ikke å si dustete, påstand.
For ikke lenge siden hadde vi en tråd her inne med noenlunde samme tema. Det var mange som innrømmet at de av og til hadde slurvet med bilsikringen. Ikke fordi man ikke brydde seg, eller ikke visste bedre, det bare ble slik, av ulike årsaker. Jeg var en av de som "sto frem" og fortalte at mine barn en sjelden gang hadde sittet i forsetet. (Riktignok med belte) Vil bare opplyse deg om at mine gutter er særdeles veloppdragne, så teorien stemmer nok ikke helt. Går ut fra at jeg ikke er unntaket som bekrefter regelen heller.
Det jeg vil si: Klart det er viktig med bilsikring! (finnes det overhodet noen som er uenig i det?) Men å dra paralleller mellom røyking, uoprdragne unger og manglende bilsikring? Hallo! Jeg får en uggen følelse av å lese slike tråder. Rett og slett.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 22:16   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Høh? Er det bare jeg som reagerer på dette?

Jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom disse tingene, men det finnes jo folk som er "best på bunn" (<- glitrende uttrykk, ikke sant? ). De er gjerne dårligst på alt mulig. Sånn statistisk sett er det faktisk slik også. Ikke hvis man en eller annen gang gjør noe feil med bilsikringen, men hvis man generelt gir seg f, så gir man seg gjerne f i litt mer enn bare bilsikringen.

Gammel 11-12-08, 22:20   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

hvis man generelt gir seg f, så gir man seg gjerne f i litt mer enn bare bilsikringen.

Nemlig.

Gammel 11-12-08, 22:27   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sa bare at JEG REGISTRERER dette. Jeg snakker ikke om en gang ved spesielle omstendigheter. Jeg snakker om de som konsekvent lar ungene kravle rundt uten belte i forsetet. Det VET jo ungene at er ulovlig. Og så ser de at det driter foreldrene i.

Det er stor forskjell på å ikke makte å gjøre alt optimalt, og på å bevisst bryte lover. Og min hardnakkede påstand er at du sender ut et fordømt tydelig signal til ungene dine når du gjør det. (Det samme gjelder i og for seg også foreldre som kaster søppel på gata så ungene ser det, langer alkohol til dem før de er 18 og åpenlyst skryter av at de snyter på skatten. Unger gjør som vi gjør og gir stort sett blaffen i hva vi sier, sånn i forhold. Hvis de åpenlyst driter i lover og regler, så får du unger som gjør det samme).

Gammel 11-12-08, 22:24   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom disse tingene, men det finnes jo folk som er "best på bunn" (<- glitrende uttrykk, ikke sant? ). De er gjerne dårligst på alt mulig. Sånn statistisk sett er det faktisk slik også. Ikke hvis man en eller annen gang gjør noe feil med bilsikringen, men hvis man generelt gir seg f, så gir man seg gjerne f i litt mer enn bare bilsikringen.

Poenget mitt var vel at man ikke kan dømme noen etter hvordan man sikrer barnet sitt. Jeg liker bare ikke slikt:
-Jaha, Nugatti på skiven? Sikkert ikke sikra i bilen, får være oppe så lenge han vil også, tipper jeg.
Jeg vet vel bedre enn de fleste (mange her i alle fall) hvordan det er stelt i de 1000 hjem (ikke at jeg har hatt elever fra alle 1000 da) men dette lukter fordommer lang vei.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 13:09   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal absolutt i plukke opp noen diskusjon på om man skal sikre eller ikke. Vi sikrer alle i vår bil uansett hvor lang eller kort turen er : punktum:

Men så skulle jeg diskutere dette i går da, med den eldre garde på jobben i lunsjen. Et par av de er analytikere, og hang seg selvsagt opp i tallene mine. Og de var hjertens enig om at man skulle sikre etter dagens standard, langt unna den de brukte som foreldre for mange år siden, men tallene de møtte jeg motbør på. Disse trafikktallene du nevner, gjelder de alt innen trafikk eller kun barn sikret/ sikret feil/ usikret inne i en bil? Noen mente at dette måtte i befatte både akebrettulykker, sykkelulykker, påkjørsler osv? Jeg ble usikker og skulle google opp svar etterpå, og da fikk jeg et tall fra en lege på Ullevål som nevnte 10 alvorlig skadde barn i Norge (det stod ikke hvor mange døde av de 10) fra bilulykker i året, og at fem av disse hadde kunnet være unngått ved bedre (bakovervendt) sikring i bil. Hva er tallet,og hvor finner man statistikken som gjelder disse ulykkene?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 13:15   #15
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Standard

Du har nok rett i at det er i trafikken generelt(ikke bare i bil) tallene ligger f.eks her: http://www.klikk.no/foreldre/article373491.ece

Men jeg forstår ikke helt dette for hvert år blir ca. 7000 barn skadet på bussen, hvorfor er ikke de medregner her?

Forøvrig vet jeg at det skal lages en undersøkelse i Norge ala den som ANEC publiserte i juni. Så da får vi kanskje se mer nøyaktige tall som kun gjelder barn i bil.

Gammel 18-12-08, 13:26   #16
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Standard

Jeg tror det var 12 eller 13 barn som døde i bilulykker i Norge her i fjor. Slik ser det i alle fall ut av skrivemåten til TT.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.