Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-06, 16:14   #1
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg for min del velger (også her) å følge det jeg får anbefalt av helsepersonell og foretrekker så god luftsirkulasjon som mulig. Når de fraråder å bruke helseteppe tror jeg ikke det er for å være slemme mot mødrene eller fordi de synes at det skjemmer ut vogna. Men det er mitt valg.

.

Jeg pleier også å følge anbefalinger fra helsepersonell, men jeg har altså aldri fått noe informasjon om at det frarådes. Og det er det jo tydeligvis mange andre som ikke har også.

Jeg lurer på om denne anbefalingen er en del av offentlige retningslinjer, som for eksempel "denne siden opp", eller om det er noen helsesøteres kjepphest. Altså, jeg sier ikke at det er verken eller, mitt poeng er at hvis det faktisk er slik at det er anbefalt å unngå, så er det mange helsestasjoner rundt omkring som slurver!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 16:19   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg pleier også å følge anbefalinger fra helsepersonell, men jeg har altså aldri fått noe informasjon om at det frarådes. Og det er det jo tydeligvis mange andre som ikke har også.

Jeg lurer på om denne anbefalingen er en del av offentlige retningslinjer, som for eksempel "denne siden opp", eller om det er noen helsesøteres kjepphest. Altså, jeg sier ikke at det er verken eller, mitt poeng er at hvis det faktisk er slik at det er anbefalt å unngå, så er det mange helsestasjoner rundt omkring som slurver!

Det er ganske nylig at de har begynt å ta tak i dette (det er jo også et relativt nytt fenomen), så det er nok ikke alle som gjør det nei. Om det er offentlige retningslinjer vet jeg ikke, det kan jo godt være, som du sier, noen helsesøstres kjepphest. Jeg og alle på min barselgruppe fikk denne beskjeden, og vi hadde forskjellige helsesøstre (riktignok på samme helsestasjon, så de har nok samme praksis). De lerde strides sikkert her også som overalt ellers.

Jeg velger å la barnet få så mye frisk luft som mulig.

Gammel 04-12-06, 16:29   #3
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er litt ubehagelig, for jeg brukte også helseteppe over kalesjen til begge mine barn. I god tro. Jeg husker da denne diskusjonen kom opp på NM så spurte jeg flere av mine venner om de hadde fått høre om at dette var farlig og ingen hadde det. I min barselgruppe var det motsatt av din, vi brukte tepper alle mann når ungene skulle sove. Jeg ser også at de fortsatt gjør det i flere barnehager i området. Nå er det jo over tre år siden Lillebror ble født, så det kan jo selvfølgelig hende at de har endret praksis og advarer mot å bruke helseteppe.

Jeg oppfatter meg selvsom rimelig oppegående, og har alltid vært nøye med å sjekke temperaturen på ungene når de sover. Ekkelt åtenke på at jeg har gjort en alvorlig feil, det er jo slik det høres ut på flere av innleggene.

Det blir vel som de som la barna på magen året før barna skulle snus kanskje?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 17:18   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg synes det er litt ubehagelig, for jeg brukte også helseteppe over kalesjen til begge mine barn. I god tro. Jeg husker da denne diskusjonen kom opp på NM så spurte jeg flere av mine venner om de hadde fått høre om at dette var farlig og ingen hadde det. I min barselgruppe var det motsatt av din, vi brukte tepper alle mann når ungene skulle sove. Jeg ser også at de fortsatt gjør det i flere barnehager i området. Nå er det jo over tre år siden Lillebror ble født, så det kan jo selvfølgelig hende at de har endret praksis og advarer mot å bruke helseteppe.

Jeg oppfatter meg selvsom rimelig oppegående, og har alltid vært nøye med å sjekke temperaturen på ungene når de sover. Ekkelt åtenke på at jeg har gjort en alvorlig feil, det er jo slik det høres ut på flere av innleggene.

Det blir vel som de som la barna på magen året før barna skulle snus kanskje?

Jeg synes alvorlig talt ikke at det er ubehagelig å tenke på at jeg har brukt helseteppe på vogna for begge barna. For det første, så er de friske, levende og sunne idag, for det andre så brukte jeg hodet samtidig. Det vil si at det var lufting på sidene og teppet hang bare halveis ned. Det var også lufting i kalesjen. Sunn fornuft tilsier jo at barnet skal få luft og ikke bli pakket for godt inn, så det må alle passe på. Men å bruke helseteppe(les; ikke tette tepper) samtidig som man sørger for lufteluker og jevnlig sjekk av barn og vogn er etter min mening helt greit.
Hvis dette er så alvorlig vil man vel også hørt om og lest om i aviser om mange tilfeller der barna ble alvorlig syke eller døde av mangel på oksygen. Noe i likhet med hvor mange tilfeller av krybbedød det var før de fleste sluttet å sove på magen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.