|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?
Alle historikere har vel omtalt kronikken til Erling Fossen som bare vas?
Jeg synes det er bra at noen stemmer kommer frem.
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
Og det er ganske mange bergensere som på et eller annet tidspunkt har sagt at de ikke er fra Norge, men fra Bergen.
![]() |
#3 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Giardiautbruddet i Bergen ble da dekket i riksdekkende aviser. Jeg bor i Oslo, og fikk med meg hva som skjedde i Bergen både i aviser og på fjernsyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, og da var det vel bergenseren i ham som talte, og ikke professoren i retorikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?På de 60 årene som er gått etter krigen har vi altså fått 2 filmer om motstandsfolkene, først Heroes of Telemark, og nå Max Manus. Jeg kan ikke si at jeg føler at vi er blitt overøst over filmer om dette temaet.
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg har lest Finnmark brenner minst 4 ganger da jeg var fjortis. :deltar:
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Sitronen er opplyst. :ikke preget av bokvalget: |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Inagh er langt mer opplyst, beklager Sitron, det handler om å velge helt riktig bok. |
![]() |
![]() |
#10 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() |
#11 |
Passiv
|
Noen av mine slektninger er representert ved det museet i form av diverse saker og ting. Narvik og krigen er interessant som tema, heldige Inagh som aldri vil få nok. |
![]() |
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
Søren plystre.
![]() |
#15 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg vil anta at de som ble tatt for å sveive ulovlige presser i kjelleren fikk oppleve krigsens redsler bra på kroppen de med. Jeg vil anta at familiene til de som satt på Grini og/eller ble sendt til konsentrasjonsleire også fikk føle krigens redsler på kroppen.
![]() |
#16 |
Passiv
|
Selvsagt ikke, men det Fargo har forsøkt å presisere (slik jeg har forstått det) er at fokuset er alt for ensidig, det var uten tvil nord i landet menneskene fikk kjenne det verst på kroppen. Det var aktive motstandsfolk også her, de gjorde en stor innsats for landet vårt men blir ikke nevnt sammen med disse kjente Osloguttene i motstandsbevegelsen. |
![]() |
![]() |
#17 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Mitt inntrykk er for øvrig at de fleste som drev med motstandsarbeid, satt fengslet eller ble sendt til konsentrasjonsleirer under krigen ikke snakket så høyt om det i ettertid. Ikke alle historier er fortalt, hverken de fra Oslo eller landet for øvrig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Fargo, du snakker om en underholningsfilm, ikke en dokumentar. Klart hadde vi snakket om en dokumentarfilm om krigen i Norge, så hadde det vært skandaløst å bare snakke om Oslo. Men nå skal jo dette være en film om Max Manus og Oslogjengen og da kan vi hverken ha med blodveien eller kampene i Narvik. Skulle filmen ha dreid seg om Rinnan, så måtte den vel ha foregått i Trondheim? Kan ikke tenke meg annet.
![]() |
#19 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg fant ikke grunn til å gå god for hva Erling Fossen lirer av seg, til det er jobben for stor og altomfattende. Vi snakker jo her om en kar som tenner på løvene i protest mot kongedømmet. Selv ville jeg vel valgt å tenne på ett eller annet i motsatt ende av Karl Johan, om opplegget var å hegne om demokratiet og kvitte oss med kongedømmet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg syns Fargo har mange gyldige poenger. Nå skal det sies at det hadde vært mye mer aktuelt for 10-20 år siden enn i dag. Jeg syns det har blitt gjort mye for å rette opp i ubalansen fra de første tiårene, de siste årene. Det var jo ikke bare det at Oslo-gjengen fikk skrive krigshistorien. De fikk jo også dominerende innflytelse på politikken i hele etterkrigstiden. Planer lagt under krigen ble gjennomført til punkt og prikke. Inkludert noe som var nært på et statskupp mot Nygaardsvoll. Det er nok også en grunn til at det ble viktig at oslogjengen var Heltene (TM).
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|