Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Krigshelter eller lovbrytere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-08, 20:58   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Filmen er flott og den gir sikkert er noen lunde rett bilde av Max Manus og resten av Oslo-gjengen som bedrev det som urbanisten Erling Fossen omtaler som "vellykkede guttestreker".

Alle historikere har vel omtalt kronikken til Erling Fossen som bare vas?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Neida, vi er ikke såret i nord. Tviler på at de er såret i sør heller, eller i vest, i midten, eller andre steder. Det bare handler om at vi trenger flere stemmer enn de som utelukkende er konsentrert rundt hovedstaden.

Jeg synes det er bra at noen stemmer kommer frem. Gjerne flere også. Jeg tror nok at vi som er nordfra må innse at en fjerdedel av Norges befolkning bor i Oslo og at derfor mye blir sentrert rundt Oslo. Jeg tror ikke det kommer noe godt ut av det at folk fra andre plasser (nord, sør, midt på eller vestfra) klager og syter hver gang noe blir plassert i Oslo. Når det er sagt er vel "Ni liv" en film om krigen og nordfra, så all historien har de vel ikke tatt?

Gammel 23-12-08, 21:17   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Explorern, her.

Bergenser og professor i retorikk Georg Johannesen fant i sin tid grunn til å presisere at "Jeg regner ikke Oslo som Norge". (Dagbladet 1998), fra Sitater, 2006.

Og det er ganske mange bergensere som på et eller annet tidspunkt har sagt at de ikke er fra Norge, men fra Bergen.

Det er fascinerende hvordan alt som skjer i Oslo er landsdekkende, mens det som skjer i resten av landet er lokalnyheter.
Se f.eks. på da det var Giardia-utbrudd i Bergen. Slåes selvsagt stort opp i Bergen, minimalt på riksdekkende tv/avis.
Noen år senere er det mistanke om Giardia i Oslo. Det slås enormt opp og ekstra nyhetssending og i det hele tatt.

Jada, før jeg får alle østlendingene på nakken: Det er flere folk der borte og det er hovedstad, men likevel ...

mens jeg venter på krigen.

Gammel 23-12-08, 22:22   #3
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Og det er ganske mange bergensere som på et eller annet tidspunkt har sagt at de ikke er fra Norge, men fra Bergen.

Det er fascinerende hvordan alt som skjer i Oslo er landsdekkende, mens det som skjer i resten av landet er lokalnyheter.
Se f.eks. på da det var Giardia-utbrudd i Bergen. Slåes selvsagt stort opp i Bergen, minimalt på riksdekkende tv/avis.
Noen år senere er det mistanke om Giardia i Oslo. Det slås enormt opp og ekstra nyhetssending og i det hele tatt.

Jada, før jeg får alle østlendingene på nakken: Det er flere folk der borte og det er hovedstad, men likevel ...

mens jeg venter på krigen.

Giardiautbruddet i Bergen ble da dekket i riksdekkende aviser. Jeg bor i Oslo, og fikk med meg hva som skjedde i Bergen både i aviser og på fjernsyn.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 22:19   #4
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Explorern, her.

Bergenser og professor i retorikk Georg Johannesen fant i sin tid grunn til å presisere at "Jeg regner ikke Oslo som Norge". (Dagbladet 1998), fra Sitater, 2006.

Ja, og da var det vel bergenseren i ham som talte, og ikke professoren i retorikk.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 22:15   #5
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På de 60 årene som er gått etter krigen har vi altså fått 2 filmer om motstandsfolkene, først Heroes of Telemark, og nå Max Manus. Jeg kan ikke si at jeg føler at vi er blitt overøst over filmer om dette temaet.

Jeg synes ikke samfunnet vårt blir dårligere av å dyrke disse menneskene som gjorde en innsats under krigen, med fare for sine egne liv. Men det betyr ikke at det ikke finnes mange andre historier som er verdt å fortelle.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 12:24   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest Finnmark brenner minst 4 ganger da jeg var fjortis. :deltar:

Gammel 24-12-08, 12:25   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har lest Finnmark brenner minst 4 ganger da jeg var fjortis. :deltar:

Ser deg, og høyner med en mann fra Narvik.

Gammel 24-12-08, 12:26   #8
Skvetten
Passiv

Standard

Sitronen er opplyst. :ikke preget av bokvalget:

Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 12:27   #9
Skvetten
Passiv

Standard

Inagh er langt mer opplyst, beklager Sitron, det handler om å velge helt riktig bok.

Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 12:32   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Inagh er langt mer opplyst, beklager Sitron, det handler om å velge helt riktig bok.

Og siden min manns bestefar var sjefsbibliotekar i Narvik fra 50-tallet og ut leveårene sine, og det var ham som samlet inn bøkene til krigsminnemuseumet i Narvik, og min kjære har arvet arkivarsinnet til bestefaren sin, så blir jeg tuta ørene fulle av Narvik og krigen.

Gammel 24-12-08, 12:36   #11
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og siden min manns bestefar var sjefsbibliotekar i Narvik fra 50-tallet og ut leveårene sine, og det var ham som samlet inn bøkene til krigsminnemuseumet i Narvik, og min kjære har arvet arkivarsinnet til bestefaren sin, så blir jeg tuta ørene fulle av Narvik og krigen.

Noen av mine slektninger er representert ved det museet i form av diverse saker og ting. Narvik og krigen er interessant som tema, heldige Inagh som aldri vil få nok.

Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 12:43   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Søren plystre.

Gammel 24-12-08, 12:46   #13
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Søren plystre.

Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 12:42   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ingen plan om å utbrodere her kjenner jeg, men må si at jeg synes Fargo har noen gode poenger.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:26   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Jeg vil anta at de som ble tatt for å sveive ulovlige presser i kjelleren fikk oppleve krigsens redsler bra på kroppen de med. Jeg vil anta at familiene til de som satt på Grini og/eller ble sendt til konsentrasjonsleire også fikk føle krigens redsler på kroppen.

Må nødvendigvis hus og hjem brenne ned for at man skal ha det vondt?

(Hilsen kona til en Narviking, altså.)

Gammel 24-12-08, 13:32   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Må nødvendigvis hus og hjem brenne ned for at man skal ha det vondt?

(Hilsen kona til en Narviking, altså.)

Selvsagt ikke, men det Fargo har forsøkt å presisere (slik jeg har forstått det) er at fokuset er alt for ensidig, det var uten tvil nord i landet menneskene fikk kjenne det verst på kroppen. Det var aktive motstandsfolk også her, de gjorde en stor innsats for landet vårt men blir ikke nevnt sammen med disse kjente Osloguttene i motstandsbevegelsen.

Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 19:46   #17
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mitt inntrykk er for øvrig at de fleste som drev med motstandsarbeid, satt fengslet eller ble sendt til konsentrasjonsleirer under krigen ikke snakket så høyt om det i ettertid. Ikke alle historier er fortalt, hverken de fra Oslo eller landet for øvrig.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 00:05   #18
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fargo, du snakker om en underholningsfilm, ikke en dokumentar. Klart hadde vi snakket om en dokumentarfilm om krigen i Norge, så hadde det vært skandaløst å bare snakke om Oslo. Men nå skal jo dette være en film om Max Manus og Oslogjengen og da kan vi hverken ha med blodveien eller kampene i Narvik. Skulle filmen ha dreid seg om Rinnan, så måtte den vel ha foregått i Trondheim? Kan ikke tenke meg annet.

Jeg synes det du sier høres vanvittig ut. Og jeg er nordfra. Jeg har en far som var gammel nok til å oppleve krigen. (Som barn tror jeg vi stoppet ved alle krigsminnesmerkene som fantes. ) Men selvfølgelig var hans fokus - som de fleste andre, påvirket av hans personlige interesser. Han var mest interessert i krigshandlingene i Nord-Norge og på østfronten. Jeg hadde for eksempel ikke hørt om Telavåg før jeg ble voksen, men for mannen min som er vestlenning er dette noe som en en "selvfølge".

Poenget mitt er at en dokumenter eller en historiebok må være objektiv, men en film eller en bok, må kunne fokusere på en interessant historie, uten at dette blir tolket som om denne historien underkjenner andre historier. Jeg må kunne få lov å kaste mat, selv om "barna i Afrika sulter". Det at denne historien blir fortalt er flott etter min mening. Jo flere stemmer jo bedre.

Du har forresten ikke kommentert på det jeg skrev om at historikere alle har sagt at kronikken som du nevner i hovedinnlegget er bare vås? Litt spesielt ettersom du har "Krigshelter eller lovbrytere?" som tittel. Uansett hva du måtte mene ellers, mener du at Max Manus var en lovbryter?

Gammel 26-12-08, 18:57   #19
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Du har forresten ikke kommentert på det jeg skrev om at historikere alle har sagt at kronikken som du nevner i hovedinnlegget er bare vås? Litt spesielt ettersom du har "Krigshelter eller lovbrytere?" som tittel. Uansett hva du måtte mene ellers, mener du at Max Manus var en lovbryter?

Jeg fant ikke grunn til å gå god for hva Erling Fossen lirer av seg, til det er jobben for stor og altomfattende. Vi snakker jo her om en kar som tenner på løvene i protest mot kongedømmet. Selv ville jeg vel valgt å tenne på ett eller annet i motsatt ende av Karl Johan, om opplegget var å hegne om demokratiet og kvitte oss med kongedømmet.

Jeg synes likevel han har et lite poeng, Fossen, når han mener at gjengene på Østlandet har skrytt på seg selv og hverandre et omdømme som de ikke alltid har fortjent. Det er ikke dermed sagt at de ikke gjorde noe, eller burde vært fengslet. Jeg har merket med at det er her historikerne (og da enten ansatte historikere på museer i Oslo, eller medlemmer av Nobel-komiteen i Oslo) har satt inn det sterkeste støtet. Fossen mente vel, muligens mer enn en anelse bråkjekt, at gjengene tok risiko på vegne av andre. Og at de dermed forvoldte mange drap. Der mener vel de fleste historikerne han tok grundig feil.

Jeg mener de sikkert gjorde mye fornuftig, gjengene, men de var altså gjenger som var satt sammen av av delvis nokså triggerhappye folk. Gunnar Sønsteby har jo ellers selv sagt at Max Manus var mest skyteglad av dem alle. Mitt anliggende var bare å få fram at det finnes nok av historier å ta av i "utenforlandet", og at disse nok tildels er bedre historier - og som hadde innvirkning på krigens gang i en internasjonal skala.

Når det ellers gjelder Max Manus, så har jeg om de fleste andre, hørt om ham siden jeg var gammel nok til å se bildet der han satt så kjekt på bilen da han hentet kronprinsen på kaia i Oslo. Klart Max Manus var en god gammeldags norsk helt. Jeg tror imidlertid det finnes flere helter og heltinner der ute i landet vårt, hvis historie snart bør fram.

Og for å få det til, så må det offentlig kapital til. Denne kapitalen har til nå vært lite lysten til å støtte prosjekter utenfor Oslo. Det vet de fleste som har fulgt med i debattene de siste årene.

På den andre siden så er det slik at Oslo som hovedstad er i ferd med å bli mindre viktig for resten av landet enn hva den var. Det bygges opp kulturfond rundt om, og dermed er landsdelene bedre i stand til å ta vare på sin egen kulturarv. Dette er en reaksjon på at hovedstaden kanskje har vært seg selv nok, litt for ofte og litt for lenge.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 09:33   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Fargo har mange gyldige poenger. Nå skal det sies at det hadde vært mye mer aktuelt for 10-20 år siden enn i dag. Jeg syns det har blitt gjort mye for å rette opp i ubalansen fra de første tiårene, de siste årene. Det var jo ikke bare det at Oslo-gjengen fikk skrive krigshistorien. De fikk jo også dominerende innflytelse på politikken i hele etterkrigstiden. Planer lagt under krigen ble gjennomført til punkt og prikke. Inkludert noe som var nært på et statskupp mot Nygaardsvoll. Det er nok også en grunn til at det ble viktig at oslogjengen var Heltene (TM).

Men jeg syns det er unødvendig (og galt) å nedvurdere innsatsen disse gjorde. De risikerte livet over flere år. Mange mistet livet, enda flere opplevde tortur og konsentrasjonsleire. De gjorde langt mer enn guttestreker.

Jeg syns det er unødvendig å nedgradere deres innsats for å få frem at det også var andre som led.

En grunn til at det er disse historiene som har blitt fortalt er vel også at de var "gode historier". De hadde "gode helter" - kjekke, blonde gutter med gode verdier og et dannet språk. Krigsseilerne var jo en helt annen historie. De var en gjeng med sterkt traumatiserte, ofte også sterkt alkoholiserte, mennesker fra de nederste sammfunnslagene. Mine to grandonkler var vel typiske: En ble sprut, spenna gæren (han ble torpedert flere ganger), en annen drakk seg i hjel etter få år. Sånt blir det bare Film noir, av. Ikke heltefortellinger. Det ble vel også sagt offisielt flere ganger at det var ingen vits i å gi krigsseilerne penger - det ville likevel bare bli drukket opp av "slike folk".

Lykken: Du er utrolig historieløs hvis du ikke ser at historiefortellingen har vært enormt skjev, og at dette har mye mer med hvor makten ligger å gjøre, enn at det er her det bor flest mennesker.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:04.