Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Krigshelter eller lovbrytere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-08, 01:22   #1
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

I likhet med Tor Jonsson får jeg en emmen smak i munnen når det skal bygges bautasteiner over motstandsfolk under krigen. Ikke fordi innsatsen ikke skal berømmes, men fordi jeg vet at historien skrives av vinnere. Det blir så lett en kontrast mellom "de gode" og "de onde".

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 10:54   #2
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

I likhet med Tor Jonsson får jeg en emmen smak i munnen når det skal bygges bautasteiner over motstandsfolk under krigen. Ikke fordi innsatsen ikke skal berømmes, men fordi jeg vet at historien skrives av vinnere. Det blir så lett en kontrast mellom "de gode" og "de onde".

Så har jeg lest meg opp på Tor Jonsson og har funnet ut at han må jeg jo skaffe meg til biblioteket. Takk for tipset, forresten!

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 22:56   #3
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Så har jeg lest meg opp på Tor Jonsson og har funnet ut at han må jeg jo skaffe meg til biblioteket. Takk for tipset, forresten!

Han har skrevet et dikt som jeg synes klinger så vakkert.

TIL EIN NAMNLAUS
Kven skal eg takke for alt eg fekk sjå
sola gå under og berga bli blå?
Kven skal eg takke for all denne æra
i dette å gå her og vera og vera?

Kven skal eg takke for det eg fekk li
så gleda fekk grunn å røte seg i?
Skogen har gøymt meg og jord har eg femnt,
men kven eg skal takke har ingen nemnt.

Kven er du, gjevar? Kvi teier du still?
Di ordløyse fører ein vantru vill.
Du namnlause gjevar, eg får ikkje fred
før eg kan takke for alt som laut skje……
Utdrag av Tor Jonssons dikt

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 23:07   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fargo har selvfølgelig rett i at det var ikke akkurat i Oslo folk fikk kjenne krigen på kroppen.
Her snakker vi om historiske fakta - og beskyldninger om såre, nordnorske følelser var da mildt sagt en besynderlig reksjon?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.