Sv: Dine beste pannekaker
Min er en fire-to-en oppskrift og gir gode pannekaker. Men jeg liker pannekakene så tynne som mulig, med minst mulig fett, så det er mulig dette ikke akkurat er det du er ute etter.
Pisk f.eks fire dl melk, to dl mel og en spiseskje sukker med hurtigmikser. La svelle i ti minutter eller så. Tilsett 1-2 egg (ett egg går fint til så liten porsjon) og miks igjen. Sett vanlig teflon/titanstekepanne på relativt høy varme, smelt så lite smør som mulig i pannen, hell oppi en liten øse røre (bare akkurat nok til at den dekker pannen når du vrir og vender på den), stek til overflaten ikke er flytende, vend og stek. Stekingen går fort, så pass på. Den første pannekaken blir som regel helt mislykket, etterpå blir det bedre. Spis med sukker, eller med blåbær, friske eller frosne, og litt sukker. Melk å drikke, og gjerne tomatsuppe ved siden av.
Oppskriften kan ganges opp eller ned, såklart. Disse kan sikkert gi tykkere pannekaker hvis man vil. Sprø blir de med litt mer smør og litt hardere steking (men det liker ikke jeg så godt).
|