Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mengder mat og vekt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-09, 21:08   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mengder mat og vekt

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Men en halv kyllingfilet til middag - er det normalt altså?

Ikke i min verden. Dvs; det avhenger jo av tilbehør og størrelse, men vi spiser rundt 1 hver. Vi spiser 400 g karbonadedeig også.
Jeg er litt større enn normalvektig, dvs at jeg burde gå ned 4 kg for å nå bmi på 25, men jeg er nesten 180 høy og ganske kraftig bygd. Jeg har tidligere hatt en bmi i underkant av 25 i en periode og da var jeg ganske slank, nå er jeg litt kraftig.

Jeg legger lett på meg. Jeg kan knapt skeie ut uten å legge på meg, og for å gå ned i vekt er jeg nærmest sulten hele tiden. Og jada, selv om jeg følger Grete Roede og anbefalte dietter og mellommåltider; bare den mengden middag som er "tillatt" gjør meg helt kvalm av sult. Jeg har slanket meg 12 kg en gang, da veide jeg en god del mer enn nå da jeg startet, og det var forferdelig kjedelig. Jeg har tatt 5 kg en gang etter det, da var jeg uggen stort sett hele tiden. Jeg orker ikke gå sånn lenger. Over tid kan jeg klare å knekke et par kg ved å droppe godis, men da tar det lang tid. Jeg bør egentlig fokusere på å holde vekta, for jeg sliter veldig med å få den nedover. Jeg vet hvordan det skal gjøres, men jeg hater det.

Jeg har et ganske stramt hverdagskosthold i gode perioder, og jeg vet hvordan jeg skal spise for å holde vekta. Jeg har noen faste ting jeg nærmest ikke spiser/drikker; cafe latte, brus, juice og vanlig yoghurt. Jeg spiser også lite kaker. Dette fordi det er relativt greie ofre for meg, og de gjør at jeg kan spiser mer av andre ting.
Jeg er kjempeglad i mat og jeg er er egentlig glad for det. Jeg elsker et godt måltid, og synes det er en opplevelse å spise ute. Jeg har en syltynn søster. Hun spiser som en mus, men jeg synes samtidig det er trist at hun helt mangler evnen til å glede seg over god mat. Jeg spiser mye sunn mat, og tror jeg har et veldig komplett kosthold, men jeg spiser for mye godteri og for store porsjoner i tillegg. Jeg har ingen problemer med å ta en hel potetgullpose eller hvor mye godis det skal være, men hodet mitt er heldigvis blitt såpass regulert med årene at jeg begrenser antall ganger og mengde.

Jeg har sluttet å holde middagsporsjonen på det en kaloritabell anbefaler. Det ødela nærmest dagen for meg. Da får det heller være. Jeg vet at mange som er slanke er veldig bevisste både på mat og trening - men jeg kjenner også mange som bare generelt spiser som en mus og aldri spiser frukt eller grønt. De spiser bare veldig lite, og har liten bevissthet rundt hva det er viktig å få i seg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.