Sv: Lisa Williams
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
For å si det sånn, om jeg hadde startet en tråd med f.eks (overdrevet nå da, for å vise hva som hadde satt sinn i kok):
Skeptikere: Hvorfor er det fremmarsj av overtro i landet?
Jeg tviler sterkt på at de som er NewAgere hadde latt være å svare altså. Tror ikke du også det? Når man tar opp et tema som engasjerer en del av populasjonen på FP så kan man ikke forvente å bare begrense diskusjonen til bare de som er enige i grunnprinsippet.
Klart folk av alle oppfatninger hadde svart i en tråd som du skisserer over.
Det er en generell problemstilling som inviterer til debatt.
Det jeg tenker på, er når man har behov for å diskutere noe som angår en selv personlig, og gjerne vil ha andres refleksjoner rundt temaet. Vi har mange slike tråder i medlemssalongene, og da er det god kotyme å hjelpe trådstarter med å belyse temaet på flere vis uten å gå til angrep. Om man havner i den situasjonene at man må bruke alle kreftene sine på å forsvare seg istedet for å tørre å tenke høyt og bli beriket av andres refleksjoner, får man ikke den hjelpen man innledningsvis ba om da man startet tråden.
Dette er grunnen til at man har egne fora for f.eks Attachment Parenting. De som brenner for dette er sikkert ofte i debatter med andre om dette og forfekter sitt syn på oppdragelse ved å argumentere. Men så har de sikkert også behov for å ta en pause fra barikadene samt å få dyrke egen interesse med meningsfeller. Utveksle tips og idéer samt dele erfaringer på godt og vondt med senkede skuldre uten å måtte forsvare det grunnleggende i det de driver med.
Dette behovet har jeg også når det gjelder åndelighet.
Jeg kan gjerne diskutere det, og det kan være spennende å gå i dybden av seg selv for hente fram grunner og forklaringer på at man tenker som man gjør samt å lytte til hvordan verden ser ut fra et helt annet ståsted.
Men av og til har jeg lyst til å bare snakke om spiritualitet. Jeg har lyst til å høre om andres erfaringer og jeg har lyst til å fortelle om mine egne. Du koser deg sikkert også med fagprat med kolleger, Esme. Eller litteraturprat med andre som liker de samme bøkene som deg. Hvilken verdi ville det hatt om noen brøt inn i en slik samtale og latterliggjorde deg og samtalepartener for at dere var opptatt av det siste innen forskning, fantasy novels eller what not?
There's a time for everything.