Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)
Opprinnelig lagt inn av allium, her.
Men hvis du hadde vært bonde, ville det vært et poeng at du klarte å dyrke litt mer enn du selv forbrukte, slik at du kunne holde liv i en kreftforsker, eller noen med et annet yrke vi faktisk føler at vi trenger. Politifolk, brannvesen, leger, lærere...
Joda. Men for å bruke programmet fra i går som eksempel - jeg tror ikke at når man bor sånn til at man egentlig har bruk for verken brannvesen eller politi. De må nok klare seg selv. Samme med lærere, dette har de valgt bort. Lege kan alle få bruk for, det er klart. Men jeg mener at det er en viss sammenheng mellom økende urbanisering i verden på den ene siden, og økt forbruk, økt kriminalitet, økt forurensning på den andre siden.
Jeg tror ikke (og ønsker ikke) at det er mulig å snu utviklingen, vekk fra urbaniseringen, og tilbake til det enkle livet på landet. Men tanken er likevel fascinerende. Om Norge hadde blitt utsatt for terrorangrep og mistet både strøm, kommunikasjon og vannforsyning, så ville fortsatt Jenny og familien greid seg.
|