Sv: Alternativer til deodorant?
Jeg har vert i det eksprimentelle hjørnet hva hudpleie angår i det siste. Forsøkene mine har, foruten vaskenøtter, bestått av å lage og prøve ut hjemmelaget deodorant. Siden de fleste oppskrifter inneholder mange avanserte ingredienser som medfører planlegging og netthandel, bestemte jeg meg for en enkel oppskrift med det jeg har i huset. Så jeg puttet en ts natron i en kopp, deretter seks ts maismel og rørte rundt. Oppskriften sier at det skal være noe klorofyll-greier i, men i mangel på nyslått gress i januar ble det en variant uten. Jeg har påført pulveret med en bomullspad.
Konklusjonen etter fem dagers bruk er at den føles utrolig deilig på. Første dagene følte jeg meg naken uten den klissete smørja jeg normalt klistrer på meg, men samtidig føltes det befriende deilig og nesten nakent ut. Jeg var veldig bekymret første dagen på jobb og hadde kledd på meg en ullgenser for å være sikker. Men ingen lukt, ingen fukt, jeg følte meg bare ren selv etter en hel arbeidsdag. Så den fungerer. I alle fall en dag. Nå må jeg legge til at jeg ikke er spesielt svettsom av meg, mer normalt kanskje? (jeg har ikke sammenlignet svetteproduksjonen min med andre kvinners... merkelig)
|