Sv: Ang. henting og levering i bhg o.l.
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Ikke jeg heller.
Her blir de fleste barna fulgt de par første åra på skolen. Vi bor riktignok i Oslo sentrum, men dette er faktisk første gang jeg hører om en fireåring som går alene til barnehagen noe som helst sted. Akkurat der syns jeg ikke det har noe med mestringsfølelse å gjøre, fordi det kan oppstå mange situasjoner på veien en fireåring ikke kan mestre. Og ikke burde forventes å mestre. Skolegang er tross alt halvannet år unna, så øvingbehovet ser jeg ikke.
Jeg skjønner selvsagt at det finnes typ lukkede, bilfrie boligfelt/bygårder hvor det er mer OK å gå alene til kompiser fra tidligere alder enn her vi bor.
Men hvis barnehagen ligger midt i dette boligområdet hvor venner løper fritt omkring? Skal ingen fireåringer forventes å mestre dette fordi du ikke syns din unge er klar for det?
Jeg ville ikke sendt min fireåring til barnehagen alene her vi bor, heller ikke til venner, men jeg syns det blir for bastant å si at dette mestrer ingen fireåringer. Jeg kan godt forstå at enkelte modne fireåringer mestrer dette tidligere enn andre når forholdene er lagt til rette for det.
Svigermor sendte mannens storebror alene i svømmehallen da han var fem. Han gikk til og fra på gangstier, skiftet og svømte selv. Dette var i 1975 Ville aldri gjort det selv, men unger er forskjellige, foreldre stiller forskjellige krav til ungene sine og samfunn/steder er forskjellig.
|