Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?
Face your fears, ja. Jeg har vannskrekk og flyskrekk. Vannskrekken tok jeg tak i da jeg var 20, meldte meg på stupekurs og holdt på å dø av skrekk. Jeg evner fortsatt ikke å stupe, og liker meg dårlig på dypt vann, men har lært å elske bading, så jeg gjør det en del. Jeg har dog en litt ekkel tanke om at hvis jeg faller uti vannet vil jeg ikke klare å redde meg selv, fordi jeg vil få panikk. Jeg liker å ha kontroll over vann og dybde, som i at jeg liker å gå ut i vannet til det blir dypt, og så svømme inn igjen, og ville aldri funnet på å hoppe ut i sjøen fra en båt eller noe sånt. Grøss og gru.
Flyskrekk håndterer jeg med piller, men det tok en del jobb å komme dit. Jeg liker å reise, så der har jeg hatt en god motivasjon i å jobbe med skrekken.
(Jeg har også fobi mot rosiner, og det er det eneste jeg ikke klarer å gjøre noe med. Det er vel som en slags edderkoppskrekk, jeg får panikk om jeg kommer borti en, og ville nok kastet akutt opp om jeg fikk en i munnen. Akkurat den fobien er litt flau.)
|