|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Live and let live
|
Sv: BarnevernetDet er dette jeg aldri har skjønt hvorfor ikke er i skolen. De har skolekjøkken det skal de ha. Men jeg synes godt de kan ta inn et fag eller to der barna lærer de grunnleggende tingene som man trenger for å klare seg sosialt. Sosial trening. Gi dem kunnskap om hvordan man kan velge fokus, om hvordan prioritere penger. Om viktigheten av utdannelse og arbeid. Om sosiale forskjeller og hvordan det er viktig å ta vare på hverandre og hjelpe hverandre fremfor å erte, for det er ikke barnas skyld at det er sosiale forskjeller. Personlig økonomi, og ikke minst: Psykologi. Nok til å kunne forstå seg selv og følelsene sine. Formidle de vanligste følelsene, vanlige settinger der den enkelte følelse dukker opp, og hvordan følelser kan gjøre fysisk vondt som sommerfugler i magen, mageknip, forstoppelse, hodepine osv. Og hvordan trene opp evne til empati.
|
|
|
#242 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnevernet
Barna trenger ikke engang å utvikle noe som helst, det er omsorgssvikt uansett og jeg syns det er skremmende at det ikke er forbud mot dette på trappene allerede.
|
|
|
#243 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetDM - jeg får ikke prikket deg. Jeg er SÅ enig! |
|
|
|
#244 |
|
Borte
|
Sv: BarnevernetVesla går i første klasse og de har faktisk sosial trening en gang i uka. Det er en del av et tiltak skolen gjør for å lage godt klassemiljø allerede fra første klasse. Satsningsområdet til skolen er første og andre klasse og de har for eksempel ekstra ressurser. Skolens motivasjon er å fange opp sosiale problemer og forskjeller allerede fra begynnelsen og forhåpentlig slippe å måtte drive intens brannslukking i 5-6 og 7.
|
|
|
#246 |
|
Borte
|
|
|
|
#247 |
|
Glamorøs
|
Sv: BarnevernetNår jeg gikk på high school i USA hadde man "Family Planning", et veldig nyttig fag faktisk. Som nettopp sto på timeplanen fordi det var et område med mange ressursvake familier. Det som var synd var at det var kun valgfag, og så godt som bare jenter som valgte det. Og sjelden de som faktisk var ressursvake.
|
|
|
#248 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: BarnevernetJeg kan ikke svare for alle skoler, men mange har fokus på sosial kompetanse gjennom hele skoleløpet. På min skole har vi sosial læreplan, med ulike emner som elevene skal gjennom hvert år. Vi følger Steg for steg-programmet i småskolen, og har et annet program for de eldre elevene. I tillegg har vi ART-tilbud (Aggression Replacement Training) og en veldig engasjert og aktiv sosiallærer. |
|
|
|
|
|
#249 |
|
Ringskrømt
|
Enig i det. Jeg tok med astma fordi da kan ikke foreldrene lenger spille på uvitenhet om røykens ødeleggelser. Sist redigert av Skremmern : 29-01-09 kl 14:48. |
|
|
|
|
|
#250 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetNora H, det at du har valgt å promotere nettsteder mot barnevernet samt legge ut en link til en film på you tube synes jeg er direkte smakløst og antar at det bunner i uvitenhet om emnet. |
|
|
|
#251 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke valgt å promotere nettsteder mot barnevernet, men den linken ser jeg at jeg ikke skulle lagt ut. Jeg fjernet den raskt da. Det var nok av uvitenhet fra min side.
|
|
|
#252 |
|
Passiv
|
Enig med Kasia, Esme og Iset. |
|
|
|
#253 |
|
Passiv
|
Jeg er i hvert fall ikke det minste i tvil om hva jeg mener om akkurat det. |
|
|
|
#254 |
|
Ringskrømt
|
Sv: BarnevernetJeg føler for å spesifisere igjen; selv om det er et sort overgrep av barnevernet å la barn bli i hjem med dårlig omsorg er det noe helt annet (og et like stort) overgrep å fjerne barn fra sine hjem hvis det ikke er nødvendig. |
|
|
|
|
|
#255 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan jeg virkelig skrive under på. Det er veldig tydelig for meg, som er fra et ressurssterkt hjem, å se hvor mange "selvsagte" ting de uten samme type oppvekst som meg ikke har den villeste anelse om. Jeg er gift med en løvetann, og det er utrolig hvor mye han totalt mangler referanser til og kunnskap om. |
|
|
|
|
|
#256 |
|
Introvert optimist
|
Vår skole har det og det før Kunnskapsløftet krevde det også. De har holdt på med Steg for steg siden fjerdeklassingen var førsteklassing. Det virker som et bra program. Det er tydelige mål på ukeplanen til førsteklassingen for sosial kompetanse på linje med mål i andre fag.
|
|
|
#257 |
|
Gro
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Denne hypotesen har jeg også. Det er enklere å melde inn bekymring på barna av de ressurssvake, enn feks legen eller kultursjefen. Dette er en problemstilling som er viktig å diskutere både i barnevernet, skolen og barnehagen. |
|
|
|
|
|
#258 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: BarnevernetJeg har lest tråden og rødprikket en gang midt inni der, men vil bare si at det er fint at du leser deg opp på emnet Nora H.
|
|
|
#259 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevernetEn liten avsporing....
|
![]() |