Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-09, 14:06   #241
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet

Det er dette jeg aldri har skjønt hvorfor ikke er i skolen. De har skolekjøkken det skal de ha. Men jeg synes godt de kan ta inn et fag eller to der barna lærer de grunnleggende tingene som man trenger for å klare seg sosialt. Sosial trening. Gi dem kunnskap om hvordan man kan velge fokus, om hvordan prioritere penger. Om viktigheten av utdannelse og arbeid. Om sosiale forskjeller og hvordan det er viktig å ta vare på hverandre og hjelpe hverandre fremfor å erte, for det er ikke barnas skyld at det er sosiale forskjeller. Personlig økonomi, og ikke minst: Psykologi. Nok til å kunne forstå seg selv og følelsene sine. Formidle de vanligste følelsene, vanlige settinger der den enkelte følelse dukker opp, og hvordan følelser kan gjøre fysisk vondt som sommerfugler i magen, mageknip, forstoppelse, hodepine osv. Og hvordan trene opp evne til empati.
Basiskompetanse om seg selv og livet som skal leves. Det er jo noe av det viktigste som kan formidles for å få et velfungerende samfunn.

Gammel 29-01-09, 14:10   #242
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Foreldre som røyker inne med barna sine, barnet utvikler astma, men mor og far stumper ikke røyken av den grunn. Omsorgssvikt eller gråsone?

Barna trenger ikke engang å utvikle noe som helst, det er omsorgssvikt uansett og jeg syns det er skremmende at det ikke er forbud mot dette på trappene allerede.

Gammel 29-01-09, 14:10   #243
Slettet bruker
Passiv

Standard

DM - jeg får ikke prikket deg. Jeg er SÅ enig!

Det finnes Fjordlands - man sulter ikke ihjel.
Men det finnes ingen steder man egentlig kan lære å lage et godt husholdningsbudsjett. Det er det mange jeg kjenner som kunne trengt. Tror egentlig jeg er en av de meget få jeg kjenner som har et sådant jeg.

Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:17   #244
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vesla går i første klasse og de har faktisk sosial trening en gang i uka. Det er en del av et tiltak skolen gjør for å lage godt klassemiljø allerede fra første klasse. Satsningsområdet til skolen er første og andre klasse og de har for eksempel ekstra ressurser. Skolens motivasjon er å fange opp sosiale problemer og forskjeller allerede fra begynnelsen og forhåpentlig slippe å måtte drive intens brannslukking i 5-6 og 7.

I timene med sosial trening er det samhandling som er tema. De har lært om vennskap, følelser, håndtering av følelser, sinnemestring og flere ting også. Som læreren sa til oss på foreldresamtalen "det finnes de som må lære seg å spørre i stedet for å slå". Jeg håper det har noe for seg og at det blir noe flere skoler kan dra nytte av etterhvert. Jeg forsto at det ikke var alle skolene i landet som benyttet akkurat denne metoden.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:24   #245
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sosial kompatanse er en del av Kunskapsløftet og skal inn i skolen allerede fra 1. trinn. Om det blir gjort er en helt annen sak.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:28   #246
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Sosial kompatanse er en del av Kunskapsløftet og skal inn i skolen allerede fra 1. trinn. Om det blir gjort er en helt annen sak.

Ok da har jeg misforstått og trodd at det med sosial kompetanse er en del av vår skoles satsning på første og andre klasse. Jeg får stadig reaksjoner på at klassen til Vesla har mange ressurser av lærervennene mine. Flere lurer på om det er veldig mange med spesielle behov for eksempel, men det er ingen med spesielle behov og egne assistenter foreløpig.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:28   #247
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg gikk på high school i USA hadde man "Family Planning", et veldig nyttig fag faktisk. Som nettopp sto på timeplanen fordi det var et område med mange ressursvake familier. Det som var synd var at det var kun valgfag, og så godt som bare jenter som valgte det. Og sjelden de som faktisk var ressursvake.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:35   #248
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke svare for alle skoler, men mange har fokus på sosial kompetanse gjennom hele skoleløpet. På min skole har vi sosial læreplan, med ulike emner som elevene skal gjennom hvert år. Vi følger Steg for steg-programmet i småskolen, og har et annet program for de eldre elevene. I tillegg har vi ART-tilbud (Aggression Replacement Training) og en veldig engasjert og aktiv sosiallærer.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:42   #249
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Barna trenger ikke engang å utvikle noe som helst, det er omsorgssvikt uansett og jeg syns det er skremmende at det ikke er forbud mot dette på trappene allerede.

Enig i det. Jeg tok med astma fordi da kan ikke foreldrene lenger spille på uvitenhet om røykens ødeleggelser.

Sist redigert av Skremmern : 29-01-09 kl 14:48.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:43   #250
Skvetten
Passiv

Standard

Nora H, det at du har valgt å promotere nettsteder mot barnevernet samt legge ut en link til en film på you tube synes jeg er direkte smakløst og antar at det bunner i uvitenhet om emnet.

Jeg har lest hele tråden men har desverre ikke tid til å si så mye mer enn jeg gjør akkurat nå.

Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:49   #251
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nora H, det at du har valgt å promotere nettsteder mot barnevernet samt legge ut en link til en film på you tube synes jeg er direkte smakløst og antar at det bunner i uvitenhet om emnet.

Jeg har lest hele tråden men har desverre ikke tid til å si så mye mer enn jeg gjør akkurat nå.

Jeg har ikke valgt å promotere nettsteder mot barnevernet, men den linken ser jeg at jeg ikke skulle lagt ut. Jeg fjernet den raskt da. Det var nok av uvitenhet fra min side.

Gammel 29-01-09, 14:53   #252
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er enig med Iset og Esme og syns det er trist at dette klippet ligger her på FP. Jeg ser ingenting positivt i å spre slike linker på nettet, og syns for de involverte barnas skyld at man kan holde seg for god til å bidra til at de blir vist i en så sårbar situasjon.

I de fleste tilfeller der barnevernet tar barn ut av hjemmet i Norge så er det gode grunner til det, og barnevernets største overgrep blir begått mot alle de barna som bor i årevis hos foreldre som gir dem dårlig omsorg.

Enig med Kasia, Esme og Iset.
Det skal så utrolig mye til før bv griper inn, og man får aldri høre det fra bv sin side, for de har jo taushetsplikt, derfor blir sånne innslag helt feil for meg

Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:54   #253
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Foreldre som røyker inne med barna sine, barnet utvikler astma, men mor og far stumper ikke røyken av den grunn. Omsorgssvikt eller gråsone?

Jeg er i hvert fall ikke det minste i tvil om hva jeg mener om akkurat det.

Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 14:57   #254
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler for å spesifisere igjen; selv om det er et sort overgrep av barnevernet å la barn bli i hjem med dårlig omsorg er det noe helt annet (og et like stort) overgrep å fjerne barn fra sine hjem hvis det ikke er nødvendig.

Gammel 29-01-09, 15:18   #255
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

For ikke å snakke om litt skikk og bruk også. For oss som ikke fikk lære sosiale koder hjemme kunne det vært kjekt å vite hvor lenge et besøk skal være, hva man har lov å takke nei til, hvordan man er ment å forholde seg litt rundt i verden.

Det er en ganske tung prossess å lære seg alt mulig ved å finne opp hvert eneste hjul selv via prøve og feile metoden. Ja til systematisert sosial kompetanse.

Det kan jeg virkelig skrive under på. Det er veldig tydelig for meg, som er fra et ressurssterkt hjem, å se hvor mange "selvsagte" ting de uten samme type oppvekst som meg ikke har den villeste anelse om. Jeg er gift med en løvetann, og det er utrolig hvor mye han totalt mangler referanser til og kunnskap om.

Når det gjelder skolen og opplæring i privat økonomi, familieliv osv er det ganske mye om disse temaene i det nye fellesfaget samfunnsfag i vgs.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 15:21   #256
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vår skole har det og det før Kunnskapsløftet krevde det også. De har holdt på med Steg for steg siden fjerdeklassingen var førsteklassing. Det virker som et bra program. Det er tydelige mål på ukeplanen til førsteklassingen for sosial kompetanse på linje med mål i andre fag.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 17:42   #257
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har en hypotese om at omsorgssviktede barn av foreldre som utad ser ressurssterke ut eller har en fin tittel er mer sårbare enn andre barn i forhold til å bli oversett. Med det mener jeg at det kan være høyere terskel for å melde bekymring i forhold til barna. Både fra foreldrene selv, og fra omgangskretsen.

Denne hypotesen har jeg også. Det er enklere å melde inn bekymring på barna av de ressurssvake, enn feks legen eller kultursjefen. Dette er en problemstilling som er viktig å diskutere både i barnevernet, skolen og barnehagen.

Jeg er selv et løvetannsbarn (jeg liker ikke ordet) som ikke ble fanget opp av systemet. Jeg hadde alt av materielle goder. Vi hadde et fint hus med alt på stell. Jeg kom aldri for sent på skolen, gjorde alltid leksene, var svært skoleflink, hadde gode manerer, var alltid velstelt og ren og pen i tøyet. Jeg manglet ingenting utad. Jeg ble sett på som et bortskjemt enebarn. Mange visste hvordan jeg hadde det (nok til å melde bekymring), men ingen gjorde det. Og som barn, så blir man god til å skjule ting, bla fordi man skjemmes. Det er nok svært vanskelig å ta tak i saker av denne type. Jeg utviklet etter hvert en svært aggressiv autoritetsforakt. Jeg begynte å tørre si i fra (skolen var en trygg arena for "utagering" uten å få juling), jeg utviklet en svært god rettferdighetssans og jeg ble tøff. Jeg lignet ikke det typiske barnet som er utsatt for omsorgssvikt, selv om det ikke hadde vært vanskelig å forstå mitt reaksjonsmønster om man var kompetent. Hadde jeg hatt skittent hår, fillete klær,luktet og gjort det dårlig på skolen, så hadde nok saken stilt seg annerledes.

Ikke før jeg kom på ungdomsskolen fikk jeg en lærer som turte ta affære. Ære være henne for det, selv om jeg hatet henne for det.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 18:01   #258
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest tråden og rødprikket en gang midt inni der, men vil bare si at det er fint at du leser deg opp på emnet Nora H.
Virkelig fint.

Gammel 29-01-09, 18:25   #259
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

En liten avsporing....
Apropos det med røyking og omsorgssvikt. I nabolaget har vi et par som røyker inne. De har to barn som konstant stinker røyk. Den yngste overnattet hos oss, og det var som å ha et lite askebeger i rommet...helt grusomt.
Bør man si fra til sånne foreldre? De VET jo at det går utover barnas helse, men velger å gamble med helsen deres. Jeg er redd for at de kan bli så fornærmet at barna deres ikke får komme til oss lenger.

Gammel 29-01-09, 18:32   #260
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg tror kanskje jeg ville vasket ungen og klærne og sagt til foreldrene hvorfor jeg gjorde det.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.